Navigácia

Najčastejšie otázky a odpovede

Finančná gramotnosť nemusí byť samostatný predmet. Je to prierezová téma. Dá sa teda prirodzene integrovať do iných predmetov, ako matematika (percentá, úroky), občianska náuka (zodpovednosť, rozhodovanie), geografia (ekonomika štátov), či informatika (online bezpečnosť).

Existuje viacero bezplatných zdrojov. Napríklad metodický portál ucime.vzdelavanie21.sk, materiály 5penazi.sk alebo FinQ od Národnej banky Slovenska. Podklady alebo inšpiráciu je možné nájsť aj v niektorých edukatívnych projektoch finančných inštitúcií.

Na trhu je ich viacero: napríklad financnagramotnost.sk od spoločnosti OVB, alebo vzdelávacie materiály Nadácie Partners, celú učebnicu finančnej gramotnosti vydala spoločnosť Finax.

Vzdelávacie aktivity v nejakej forme poskytuje viacero subjektov, či už sú to banky, poisťovne alebo investičné spoločnosti. Je na posúdení pedagóga, aby posúdil ich relevantnosť.

Finančné vzdelávanie by malo prebiehať formou priblíženia reálnych životných situácií. Deti môžu napríklad riešiť úlohy ako:

  • Kúpiť si radšej nový mobil v hotovosti alebo na splátky?
  • Koľko by som mohol mesačne ušetriť, ak by som si denne nekupoval energy drinky?
  • Môj rozpočet na letné prázdniny.
  • Aké formy príjmov má študent okrem vreckového. 
  • Ako sa vybrať najlepší bankový účet.
  • Pomôckou môže byť aj hra na pracovníka banky a záujemcu o úver.

Je treba pracovať s reálnymi situáciami, ktorých môžu byť žiaci účastníkmi.

Používajte opäť konkrétne príklady a metafory. Investícia je situácia, v ktorej nám peniaze môžu zarobiť ďalšie peniaze. Inflácia je, keď za rovnaké peniaze kúpiš menej než minulý rok.

Zaraďujte aktuálne zaujímavé témy, ako napríklad kryptomeny, influencer marketing a ekologické a etické investovanie. Udržiavajte si prehľad o aktuálnom dianí vo finančnom svete.

Finančná gramotnosť nie je len o výpočtoch, ale aj o rozhodovaní. Nech žiaci uvažujú: „Ktorú možnosť by som si vybral a prečo? Aj keď neviem sám vypočítať úrok.“ Používajte tabuľky a vizuálne pomôcky, ktoré im pomôžu pochopiť princíp rozhodovania bez vzorcov.

Dôležité je hodnotiť proces a uvažovanie, nie len výsledky. Napríklad, ak vie žiak vysvetliť, prečo sa rozhodol pre určitú možnosť, chápe dôsledky svojich rozhodnutí a vie rozpoznať riziká, môže sa to považovať za správnu odpoveď. Matematika je tu len podpornou, nie hlavnou disciplínou.

Skočiť na začiatok stránky