Navigácia

Ako učiť finančnú gramotnosť na školách?

Prekonanie neistoty

Mnohí učitelia a učiteľky môžu cítiť neistotu pri vyučovaní, najmä ak sami nemajú dostatočné finančné znalosti. Profesijný rozvoj, spolupráca s kolegami alebo použitie vzdelávacích materiálov je preto pre prekonanie tejto neistoty dôležite.

Učitelia by mali hľadať spôsoby spájania finančných pojmov s reálnymi životnými situáciami, a žiakom tak uľahčiť porozumenie. Pritom by sa mali snažiť prekonávať prípadné predsudky založené na sociálnom alebo ekonomickom pozadí. Je dôležité, aby sa citlivo reflektovala aj sociálna situácia žiakov, najmä tých zo sociálne slabších rodín.

Pomocné materiály

Ministerstvo školstva spolu s Národným inštitútom vzdelávania a mládeže usmerňujú pedagógov pri hľadaní vhodnej vyučovacej formy napríklad poskytovaním vzdelávacích materiálov, či iných podporných pomôcok. Podieľajú sa na tvorbe školských vzdelávacích programov.

Finančné vzdelávanie môže byť integrované do týchto predmetov:

  • matematika (výpočty týkajúce sa peňazí, úroky, zľavy, výdavky a príjmy, rozpočty),
  • občianska náuka (diskusia o zodpovednom hospodárení, ekonomických otázkach ako dane alebo dlh,
  • etická výchova (kúpa vs prenájom, sporenie vs spotreba),
  • človek a svet práce (podnikanie, školský trh),
  • slovenský jazyk a literatúra (reklama a marketingové stratégie),
  • informatika (využitie digitálnych nástrojov a aplikácií pri správe rozpočtu, či elektronických platbách),
  • cudzí jazyk (prevod cudzích mien na euro),
  • fyzika/biológia/chémia (šetrenie s energiami, odpadové hospodárstvo),
  • dejepis (výmenný obchod, peniaze),
  • geografia (rozpočet na školské výlety a dovolenky),
  • telesná a športová výchova (férové správanie, životný štýl a financie).

V rámci disponibilných hodín je možné vytvoriť aj samostatný vyučovací predmet – finančná gramotnosťPri príprave vzdelávacích aktivít a podkladov môžu pedagógovia nájsť metodické materiály a inšpiráciu na metodickom portáli Učíme.

Učebné materiály

Žiaci by mali získať spôsobilosti v týchto piatich obsahových komponentoch:

  1. Hodnoty a potreby človeka
  2. Človek vo sfére peňazí
  3. Rozhodovanie a hospodárenie spotrebiteľov
  4. Finančný systém
  5. Riziko, investovanie a poistenie

Nižšie na odkazoch nájdete metodické listy projektu FinQ podľa jednotlivých tém:

Skočiť na začiatok stránky