Navigácia

Bližšie informácie o projekte

Základné informácie o projekte

Začiatok realizácie hlavných aktivít projektu: 1.1.2025 

Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu: 31.12.2027 

Celková dĺžka realizácie aktivít projektu: 36 mesiacov 

Poskytovateľ pomoci: Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky – Riadiaci orgán PSK 

Vyhlasovateľ: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky 

Žiadateľ: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky 

Schválená výška nenávratného finančného príspevku: 10 513 668,03 € 

Kontakt na tím NP: slavomir.lalik@minedu.sk 


Odkaz na schválený zámer: https://eurofondy.gov.sk/wp-content/uploads/2024/12/Zamer-NP-_Podpora_vzdelavacich_prilezitosti_final.pdf  
Odkaz na vyhlásenú výzvu: https://portal.itms21.sk/vyhlasena-vyzva/?id=3660 

Národný projekt Podpora vzdelávacích príležitostí reaguje na dlhodobý problém nadmerného zastúpenia detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a z marginalizovaných rómskych komunít v špeciálnom vzdelávaní. Cieľom projektu je zabezpečiť, aby každé dieťa na Slovensku malo spravodlivú šancu na kvalitné vzdelanie, ktoré zodpovedá jeho schopnostiam a potenciálu.

Na projekte spolupracujú: 

  • Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR, 
  • Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP), 
  • Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM). 

Projekt je realizovaný na celom území Slovenska a je financovaný z Európskeho sociálneho fondu plus (ESF+). 

Vízia projektu 

Cieľom projektu nie je len krátkodobá pomoc, ale vytvorenie trvalo fungujúceho modelu podpory. Udržateľnosť projektu bude zabezpečená najmä prostredníctvom: 

  • metodiky pre fungovanie adaptačných tried, ktorá sa stane oporou pre školy aj po ukončení projektu, 
  • vyškolenej siete odborníkov, odborníčok, pedagógov a pedagogičiek, ktorí budú pokračovať vo svojej práci v rámci systému poradenstva a prevencie, 
  • vytvorených materiálov, metodík a postupov, ktoré zostanú verejne dostupné pre ďalšie využitie, prepojenia s inými národnými projektmi (napr. Podpora pomáhajúcich profesií 3, Príležitosť pre všetkých a Národný projekt PUŠD od VÚDPaP), vďaka čomu bude pokračovať podpora aj po skončení financovania z ESF+. 

Dlhodobou ambíciou projektu je, aby sa systém adaptačných tried stal bežnou súčasťou slovenského školstva. 

Podaktivity projektu 

Projekt má jednu hlavnú aktivitu, ktorou je vytvorenie systému podpory pre žiakov a žiačok so skúsenosťou špeciálneho vzdelávania, ktorí majú predpoklady úspešne ukončiť základnú školu a získať nižšie stredné vzdelanie. Táto aktivita sa realizuje prostredníctvom 6 podaktivít

  • Zmapovanie počtu žiakov a žiačok so stanovenou diagnózou ľahkého stupňa mentálneho postihnutia, ktorí sa v súčasnosti vzdelávajú v školách alebo triedach pre zdravotne znevýhodnených. 

  • Cieľom je získať presné dáta, ktoré pomôžu lepšie nasmerovať pomoc pre tieto deti a nastaviť ďalšie kroky projektu. 

  • Vzdelávanie a príprava odborníkov a odborníčok, ktorí budú v teréne vykonávať testovanie žiakov a žiačok, posudzovať ich potenciál a spolupracovať so školami pri preradení detí do hlavného vzdelávacieho prúdu. 

  • Ide o psychológov/psychologičky, špeciálnych pedagógov/pedagogičky a ďalších odborných pracovníkov/pracovníčky. 

  • Vypracovanie odborných a praktických podkladov pre učiteľov, učiteľky, odborníkov, odborníčky a školy. 

  • Tieto materiály pomôžu školám pochopiť a zvládnuť proces adaptácie žiakov a žiačok aj v praxi. 

  • Učitelia/učiteľky, asistenti/asistentky, školskí psychológovia/psychologičky a ďalší pracovníci/pracovníčky prejdú školeniami, ktoré ich pripravia na prácu so žiakmi a žiačkami prichádzajúcimi zo špeciálneho vzdelávania. 

  • Dôraz sa kladie na inkluzívny prístup, individuálnu podporu a vytváranie bezpečného prostredia v triedach. 

  • Vznik tzv. adaptačných tried – prechodného systému, ktorý pomôže žiakom a žiačkam plynulo prejsť zo školy pre zdravotne znevýhodnených do bežnej základnej školy. 

  • V týchto triedach budú pracovať vyškolení učitelia, učiteľky a odborní zamestnanci a zamestnankyne, ktorí žiakom a žiačkam poskytnú intenzívnu podporu pri dobiehaní učiva a sociálnej adaptácii. 

  • Priebežné poradenstvo, mentoring a vyhodnocovanie skúseností z praxe. 

  • Cieľom je zabezpečiť, aby všetky školy zapojené do projektu mali k dispozícii odbornú pomoc a mohli sa podeliť o osvedčené postupy. 

Skočiť na začiatok stránky