Bližšie informácie o projekte
Základné informácie o projekte
Začiatok realizácie hlavných aktivít projektu: 1.1.2025
Ukončenie realizácie hlavných aktivít projektu: 31.12.2027
Celková dĺžka realizácie aktivít projektu: 36 mesiacov
Poskytovateľ pomoci: Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky – Riadiaci orgán PSK
Vyhlasovateľ: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky
Žiadateľ: Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky
Schválená výška nenávratného finančného príspevku: 10 513 668,03 €
Kontakt na tím NP: slavomir.lalik@minedu.sk
Odkaz na schválený zámer: https://eurofondy.gov.sk/wp-content/uploads/2024/12/Zamer-NP-_Podpora_vzdelavacich_prilezitosti_final.pdf
Odkaz na vyhlásenú výzvu: https://portal.itms21.sk/vyhlasena-vyzva/?id=3660
Národný projekt Podpora vzdelávacích príležitostí reaguje na dlhodobý problém nadmerného zastúpenia detí zo sociálne znevýhodneného prostredia a z marginalizovaných rómskych komunít v špeciálnom vzdelávaní. Cieľom projektu je zabezpečiť, aby každé dieťa na Slovensku malo spravodlivú šancu na kvalitné vzdelanie, ktoré zodpovedá jeho schopnostiam a potenciálu.
Na projekte spolupracujú:
- Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR,
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP),
- Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVaM).
Projekt je realizovaný na celom území Slovenska a je financovaný z Európskeho sociálneho fondu plus (ESF+).
Vízia projektu
Cieľom projektu nie je len krátkodobá pomoc, ale vytvorenie trvalo fungujúceho modelu podpory. Udržateľnosť projektu bude zabezpečená najmä prostredníctvom:
- metodiky pre fungovanie adaptačných tried, ktorá sa stane oporou pre školy aj po ukončení projektu,
- vyškolenej siete odborníkov, odborníčok, pedagógov a pedagogičiek, ktorí budú pokračovať vo svojej práci v rámci systému poradenstva a prevencie,
- vytvorených materiálov, metodík a postupov, ktoré zostanú verejne dostupné pre ďalšie využitie, prepojenia s inými národnými projektmi (napr. Podpora pomáhajúcich profesií 3, Príležitosť pre všetkých a Národný projekt PUŠD od VÚDPaP), vďaka čomu bude pokračovať podpora aj po skončení financovania z ESF+.
Dlhodobou ambíciou projektu je, aby sa systém adaptačných tried stal bežnou súčasťou slovenského školstva.
Podaktivity projektu
Projekt má jednu hlavnú aktivitu, ktorou je vytvorenie systému podpory pre žiakov a žiačok so skúsenosťou špeciálneho vzdelávania, ktorí majú predpoklady úspešne ukončiť základnú školu a získať nižšie stredné vzdelanie. Táto aktivita sa realizuje prostredníctvom 6 podaktivít:
-
Zmapovanie počtu žiakov a žiačok so stanovenou diagnózou ľahkého stupňa mentálneho postihnutia, ktorí sa v súčasnosti vzdelávajú v školách alebo triedach pre zdravotne znevýhodnených.
-
Cieľom je získať presné dáta, ktoré pomôžu lepšie nasmerovať pomoc pre tieto deti a nastaviť ďalšie kroky projektu.
-
Vzdelávanie a príprava odborníkov a odborníčok, ktorí budú v teréne vykonávať testovanie žiakov a žiačok, posudzovať ich potenciál a spolupracovať so školami pri preradení detí do hlavného vzdelávacieho prúdu.
-
Ide o psychológov/psychologičky, špeciálnych pedagógov/pedagogičky a ďalších odborných pracovníkov/pracovníčky.
-
Vypracovanie odborných a praktických podkladov pre učiteľov, učiteľky, odborníkov, odborníčky a školy.
-
Tieto materiály pomôžu školám pochopiť a zvládnuť proces adaptácie žiakov a žiačok aj v praxi.
-
Učitelia/učiteľky, asistenti/asistentky, školskí psychológovia/psychologičky a ďalší pracovníci/pracovníčky prejdú školeniami, ktoré ich pripravia na prácu so žiakmi a žiačkami prichádzajúcimi zo špeciálneho vzdelávania.
-
Dôraz sa kladie na inkluzívny prístup, individuálnu podporu a vytváranie bezpečného prostredia v triedach.
-
Vznik tzv. adaptačných tried – prechodného systému, ktorý pomôže žiakom a žiačkam plynulo prejsť zo školy pre zdravotne znevýhodnených do bežnej základnej školy.
-
V týchto triedach budú pracovať vyškolení učitelia, učiteľky a odborní zamestnanci a zamestnankyne, ktorí žiakom a žiačkam poskytnú intenzívnu podporu pri dobiehaní učiva a sociálnej adaptácii.
-
Priebežné poradenstvo, mentoring a vyhodnocovanie skúseností z praxe.
-
Cieľom je zabezpečiť, aby všetky školy zapojené do projektu mali k dispozícii odbornú pomoc a mohli sa podeliť o osvedčené postupy.