Navigácia

Zóny

Základom triedy budúcnosti je premyslený, flexibilný a škálovateľný dizajn, ktorý efektívne prepája tri kľúčové prvky:  

  • priestor - fyzické usporiadanie, dizajn a vybavenie učebne alebo iných vzdelávacích priestorov, ktoré výrazne ovplyvňuje kvalitu vyučovania a podporujú inovatívne formy a metódy vzdelávania. 
  • rozdelenie priestoru do vzdelávacích zón – vzdelávacie zóny predstavujú tematicky alebo funkčne vymedzené časti priestoru, ktoré slúžia na realizáciu rôznych vzdelávacích aktivít. 
  • technické vybavenie - zahŕňa digitálne a interaktívne technológie podporujúce výučbu. 

Vzájomné prepojenie týchto prvkov poskytuje priestor pre inovatívne formy a metódy vzdelávania a prispôsobenie sa rôznym štýlom učenia žiakov. 

Dizajn priestoru triedy budúcnosti predstavuje kľúčový krok pri jeho tvorbe a priamo ovplyvňuje kvalitu učenia a vyučovania. Cieľom je vytvoriť flexibilné, funkčné a inšpiratívne prostredie, ktoré podporuje aktívne učenie a rozvoj kompetencií žiakov. 

Úpravy sa nemusia realizovať len v klasických triedach. Dizajn priestoru je možné flexibilne prispôsobiť možnostiam a potrebám školy. Môže ísť napríklad o menšie úpravy existujúcich tried (napr. zmena usporiadania, doplnenie nábytku a technológií), vytvorenie zdieľaných zón na chodbách školy, ktoré slúžia ako kolaboratívne alebo oddychové miesta, či vybudovanie spoločného priestoru, ktorý integruje viaceré tematické zóny do jedného funkčného celku. Ďalšou možnosťou je zriadenie triedy budúcnosti pre jeden ročník, ktorá sa využíva rotačne viacerými skupinami žiakov. Takéto riešenia umožňujú zavádzať inovatívne formy a metódy vzdelávania aj v podmienkach s obmedzenými kapacitami.

web_zony

V triede budúcnosti je priestor rozdelený na šesť rôznych vzdelávacích zón (nie je nutné mať aplikovaný celý rozsah a všetky zóny). Každá zóna zdôrazňuje špecifické oblasti učenia.  

 

Bádať 

Zóna „Bádať“ podporuje učenie založené na prieskume, experimentovaní a kladení otázok, vďaka čomu sa žiaci stávajú aktívnymi účastníkmi vzdelávacieho procesu. Rozvíjajú pritom kritické a analytické myslenie, schopnosť pracovať s informáciami a formulovať vlastné závery. Flexibilný nábytok umožňuje rýchle prispôsobenie skupinovej, párovej aj individuálnej práce. 

Kľúčové prvky zóny  

  • Rozvíjanie kritického myslenia: žiaci sa učia vyhľadávať kvalitné, dôveryhodné zdroje a efektívne spravovať informácie, pričom rozvíjajú schopnosť klásť otázky a hodnotiť ich relevanciu. 
  • Rozvoj zručností v oblasti riešenia problémov: žiaci majú cieľ alebo výzvu, ktorú musia vyriešiť. Výzvu/otázku si určujú samotní žiaci.  
  • Žiaci sa stávajú aktívnymi výskumnými pracovníkmi: žiaci sa stávajú aktívnymi bádateľmi a pracujú s rôznymi typmi informácií a médií (texty, videá, audiozáznamy, obrázky, experimentálne údaje, štatistiky). Bádateľské učenie zahŕňa čítanie, pozorovanie, experimentovanie, prieskumy či prácu s technológiami, ako sú roboty a senzory. 
  • Podpora interdisciplinárneho učenia: interdisciplinárne učenie umožňuje žiakom analyzovať témy z rôznych uhlov pohľadu a prepájať poznatky medzi predmetmi, čím sa zvyšuje komplexnosť porozumenia. 
  • Učenie skúmaním: žiaci majú možnosť tvoriť modely, testovať hypotézy, experimentovať a hodnotiť výsledky. Dôraz sa kladie na praktické, zmysluplné aktivity, ktoré prepájajú teóriu s realitou. 
  • Prepojenie s vonkajším svetom: bádanie je postavené na riešení autentických výziev a práci s reálnymi údajmi, čím sa stiera hranica medzi školským predmetom a skutočnými problémami sveta okolo nás. 

Užitočné vybavenie 

Zber a meranie údajov 

  • záznamníky údajov (napr. senzory na meranie teploty, vlhkosti, pohybu, svetla), 
  • mikroskopy (digitálne aj optické), 
  • online laboratóriá a simulácie, 

Experimentovanie a testovanie hypotéz 

  • roboty na programovanie a modelovanie riešení, 
  • experimentálne súpravy a edukačné stavebnice, 
  • 3D modely, 

Digitálne nástroje a vizualizácie 

  • tablety alebo notebooky na zber, spracovanie a vizualizáciu údajov, 
  • softvér na analýzu dát, 
  • vzdelávacie aplikácie pre bádateľské učenie. 

Príklad inovatívnej metódy vzdelávania  

  • Riadené bádanie: vyučovacia metóda, pri ktorej žiaci riešia problém zadaný učiteľom podľa vopred určeného postupu. Podporuje rozvoj kritického myslenia, prepája interdisciplinárne témy a učí žiakov efektívne využívať technológie na získavanie, analýzu a interpretáciu dát. 
  • Skupinové/kooperatívne vyučovanie: forma výučby, v ktorej žiaci pracujú v malých skupinách na spoločnej úlohe, pričom každý člen prispieva svojím dielom k výsledku. 
  • Rotácia stanovíšť: organizačná forma výučby, pri ktorej sa žiaci striedajú medzi rôznymi aktivitami alebo tematickými zónami. 

Tvoriť 

Zóna „Tvoriť“ poskytuje žiakom priestor a nástroje na tvorbu vlastného digitálneho obsahu, ako sú videá, prezentácie, podcasty či animácie, čím prekračujú pasívne prijímanie učiva a učia sa prostredníctvom reálnych, zmysluplných úloh. Využívajú digitálne technológie na plánovanie, navrhovanie a realizáciu projektov, pričom rozvíjajú nielen kreativitu a kritické myslenie, ale aj mäkké zručnosti ako spolupráca, komunikácia a zodpovednosť za výsledok. 

Kľúčové prvky zóny  

  • Učenie sa tvorením: žiaci sa aktívne zapájajú do tvorby vlastného obsahu, čím sa stávajú tvorcami svojho vzdelávania. Tento prístup podporuje ich kreativitu, predstavivosť a schopnosť inovovať, keďže nie sú len pasívnymi prijímateľmi informácií, ale aktívne pracujú na vlastných výstupoch. 
  • Použitie pútavej technológie: informačné a komunikačné technológie otvárajú možnosti pre navrhovanie, realizáciu a zdieľanie obsahu vytvoreného žiakmi. Digitálne nástroje umožňujú rôzne formy prezentácie, od videí a animácií až po podcasty a interaktívne aplikácie, ktoré zvyšujú atraktivitu a rozmanitosť vyučovania. 
  • Rozvoj mäkkých zručností učiacich sa: žiaci rozvíjajú svoje mäkké zručnosti prostredníctvom práce založenej na projektoch vrátane prezentácie, plánovania a tímovej spolupráce. 
  • Dať žiakom nezávislosť a zodpovednosť za ich vzdelávanie: posilnenie zapojenia žiakov do tejto úlohy a pomoc pri posilňovaní ich zmyslu pre osobnú zodpovednosť. 
  • Tvorba pre reálny život: sociálne aktivity žiakov možno podnietiť iniciovaním a realizáciou projektov zameraných na zvýšenie prosperity školy alebo miestnej komunity. 
  • Prezentácia žiackej práce: žiaci si môžu budovať vlastné vzdelávacie zdroje, ktoré môžu prepájať vedomosti aj naprieč viacerými predmetmi. Prezentovanie výstupov v reálnom kontexte totiž zvyšuje zmysluplnosť učiva a podporuje medzipredmetové prepojenia. 

Užitočné vybavenie 

Záznam obrazu a videa 

  • videokamera s vysokým rozlíšením, 
  • digitálny fotoaparát, 
  • flip kamera, 
  • tablet alebo dotykové zariadenie s perom, 
  • interaktívna tabuľa alebo dotyková obrazovka s možnosťou záznamu obrazovky, 

Záznam zvuku 

  • zvukové záznamové zariadenia (napr. diktafón), 
  • externé mikrofóny, 
  • softvér na tvorbu a úpravu podcastov (napr. Audacity), 

Softvér na úpravu a spracovanie obsahu 

  • softvér na úpravu videa, 
  • animačný softvér, 
  • softvér na tvorbu digitálneho obsahu, 
  • softvér na streamovanie a živé vysielanie, 

Prezentačné a podporné nástroje 

  • chroma kľúč, 
  • cloudové úložisko na zdieľanie a prezentovanie výstupov, 
  • notebook alebo PC s výkonným grafickým procesorom. 

Príklad inovatívnej metódy vzdelávania  

  • projektové vyučovanie - tvorba vlastného obsahu, rozvoj zručností, podpora samostatnosti, zodpovednosti za výsledok, využitie technológii pri tvorbe produktu. 

Prezentovať 

Prezentovanie žiackej práce patrí v triede budúcnosti medzi kľúčové úlohy. Nejde len o vystúpenie pred triedou, ale aj o rozvoj komunikačných zručností, schopnosti formulovať myšlienky a prijímať spätnú väzbu. Žiaci sa učia prezentovať výsledky svojej práce rôznymi formami a pre rôzne publikum, čím si osvojujú dôležité kompetencie pre reálny život. Dôležité je, aby bol tento rozmer súčasťou plánovania vyučovania a aby mali žiaci na prezentovanie vhodný priestor, napríklad interaktívnu zónu podporujúcu diskusiu a reflexiu. Okrem fyzickej prezentácie sa čoraz viac podporuje aj zdieľanie výstupov online, čo rozvíja digitálne zručnosti žiakov a zároveň ich učí zásadám bezpečného správania v digitálnom prostredí. 

Kľúčové prvky zóny  

  • Naučiť sa zdieľať a komunikovať: rovnako dôležité ako vykonávanie zaujímavej práce je zdieľanie výsledkov. Modené technológie poskytujú viaceré spôsoby vytvárania interaktívnych a pútavých prezentácií, a to prezenčne aj online. 
  • Interakcia so širším publikom: prezentácia nie je jednosmerná aktivita, ale priestor pre dialóg, diskusiu a spätnú väzbu. Učitelia aj spolužiaci vstupujú do procesu ako aktívni poslucháči a hodnotitelia. Dobre navrhnutý fyzický priestor podporuje otvorenú výmenu názorov a zvyšuje zapojenie publika. 
  • Rozvíjanie schopnosti poskytovať spätnú väzbu: poslucháči majú aktívnu úlohu ako hodnotitelia a učia sa poskytovať konštruktívnu spätnú väzbu. Prezentácie nie sú pripravené alebo zamerané len na učiteľa, ale na celú triedu alebo dokonca širšiu komunitu. 
  • Práca s rôznymi formami zdieľania: žiaci sa učia používať rôzne nástroje na zdieľanie, ktoré sú súčasťou každodennej komunikácie v 21.storočí. 
  • Dôraz na inkluzívnu komunikáciu: pri plánovaní prezentácie žiaci zvažujú dostupnosť technických prostriedkov, jazykovú a vizuálnu zrozumiteľnosť, ako aj rôznorodosť publika. 
  • Prezentácia ako súčasť života školy: výstupy žiakov môžu byť zverejnené vo fyzickom priestore školy (napr. v knižnici alebo na chodbách), ako aj v digitálnom priestore (napr. na webovej stránke školy). Takto sa podporuje zdieľanie práce naprieč ročníkmi a buduje sa kultúra oceňovania žiackych úspechov. 
  • Zodpovedné používanie online zdrojov: súčasťou prezentácie je aj osvojenie si zásad elektronickej bezpečnosti. Žiaci sa učia zodpovedne nakladať s online obsahom, rešpektovať autorské práva a licencie, vyhodnocovať dôveryhodnosť zdrojov a uvedomovať si dôsledky zdieľania informácií vo verejnom priestore. 

 

Užitočné vybavenie 

Prezentačný priestor a jeho vybavenie 

  • vyhradený priestor na prezentáciu (napr. otvorená zóna v triede), 
  • flexibilný nábytok (napr. mobilné stoly a stoličky, ktoré umožňujú rôzne usporiadania ako napr. divadelné, kruhové, skupinové), 
  • osvetlenie a akustické riešenia vhodné pre rečový prejav a interakciu, 

Prezentačné technológie 

  • veľkoformátový displej s vysokým rozlíšením (napr. interaktívna obrazovka), 
  • bezdrôtový prezentačný systém, 
  • notebook alebo tablet pre prezentujúceho žiaka, 
  • kvalitné ozvučenie (napr. prenosné reproduktory, mikrofón pre žiakov), 
  • kamera alebo zariadenie na záznam a živé vysielanie prezentácie, 

Digitálne nástroje a platformy 

  • online publikačné nástroje, 
  • virtuálne vzdelávacie prostredie, 
  • platformy na zdieľanie prezentácií a výstupov. 

Príklad inovatívnej metódy vzdelávania  

  • Skupinové a kooperatívne vyučovanie: prezentácia výsledkov, argumentácia, vedecká diskusia, zdieľanie a inkluzívna komunikácia, interakcia so širším publikom, konštruktívna spätná väzba, sumarizácia zistení. 

Interagovať 

Vzájomná interakcia je dôležitá pri zvyšovaní angažovanosti a aktívneho zapojenia žiakov do výučby. Jednou z hlavných výziev tradičného vzdelávacieho prostredia je práve zapojenie všetkých žiakov, nielen tých najaktívnejších. Táto zóna ponúka možnosti, ako prostredníctvom technológií vytvoriť dynamickejší a participatívny učebný proces. Vďaka digitálnym nástrojom, ako sú tablety, interaktívne tabule, či hlasovacie systémy, má každý žiak možnosť prispieť svojím dielom a aktívne sa podieľať na spoločnom učení. Interaktivita v tejto zóne sa týka nielen technológií, ale aj samotnej výučby, napr. prostredníctvom vzájomnej výmeny názorov, spolupráce a spoločného riešenia problémov medzi učiteľmi a žiakmi. 

Kľúčové prvky zóny  

  • Flexibilné usporiadanie priestoru: s cieľom narušiť tradičný model výučby s lavicami v radoch sa v tejto zóne uprednostňuje variabilné rozloženie nábytku, ktoré podporuje interakciu. Žiaci môžu pracovať v malých skupinách, v tvaroch podkovy alebo iných formáciách, ktoré uľahčujú spoluprácu, komunikáciu a aktívnu účasť. 
  • Od divákov k aktívnym žiakom: informačné a komunikačné technológie poskytujú žiakom rôzne možnosti zapojenia sa do vyučovania podľa ich individuálneho štýlu učenia. Vďaka tomu sa znižuje dominancia výkladu učiteľa a posilňuje sa úloha žiaka ako aktívneho spolutvorcu učenia. 
  • Priama interakcia so vzdelávacím obsahom: interaktívne tabule, displeje či dotykové zariadenia umožňujú žiakom zapájať sa do výučby prostredníctvom obsahu obohateného o multimédiá. Hlasovacie zariadenia alebo online formuláre zasa poskytujú spätnú väzbu v reálnom čase a umožňujú učiteľom prispôsobovať výučbu aktuálnym potrebám žiakov. 

Užitočné vybavenie 

Prezentačné a interaktívne technológie 

  • veľkoformátový interaktívny displej (napr. interaktívna tabuľa, dotykový panel), 
  • zariadenia na zdieľanie obrazovky alebo bezdrôtovú prezentáciu, 
  • interaktívny softvér pre výučbu a spoluprácu, 

Individuálne technické zariadenia pre žiakov 

  • mobilné vzdelávacie zariadenia: notebooky, netbooky, tablety, smartfóny, 
  • slúchadlá a mikrofóny pre individuálne alebo párové aktivity, 
  • stojany, držiaky alebo nabíjacie vozíky na správu a úschovu zariadení, 

Riadenie výučby a obsahová podpora 

  • systém riadenia učebníc a výučbového obsahu, 
  • odozvové systémy (napr. hlasovacie zariadenia, online kvízové nástroje) 
  • cloudové platformy na spoluprácu a zdieľanie. 

Príklad inovatívnej metódy vzdelávania 

  • Interaktívna diskusia/demonštrácia: učiteľ kladie otázky interaktívnym spôsobom, vedie žiakov k diskusii a formulácii vlastných hypotéz, resp. kladie otázky, vyžaduje žiacke predpovede a vysvetlenia, ktoré dokladuje výsledkami experimentu, ktorý sám realizuje. 
  • Rovesnícka diskusia: žiaci diskutujú medzi sebou, formulujú otázky, sumarizujú predchádzajúce poznatky (napr. z domácej úlohy) a vytvárajú prehľady alebo premostenia k novým aktivitám. 
  • Obrátená výučba: žiaci sa s novým učivom zoznamujú vopred a na hodine prebieha hlbšie spracovanie, diskusia, riešenie úloh alebo projektová práca. Umožňuje efektívnejšie využitie času na hodine a podporuje samostatné učenie. 
  • Zmiešaná výučba: prepája prezenčné a dištančné formy učenia. Kombinuje výhody osobného kontaktu s flexibilitou digitálneho vzdelávania. Môže zahŕňať online kurzy, interaktívne úlohy, videá či samostatnú prácu žiakov s podporou technológií. 

Vymieňať 

Moderné vzdelávanie kladie dôraz na rozvoj spolupráce ako jednej z kľúčových kompetencií potrebných pre život a prácu v 21. storočí. Spolupráca prebieha počas skúmania, tvorby aj prezentácie a je založená na spoločnej zodpovednosti, aktívnom zapojení a zdieľanom rozhodovaní v rámci skupín. V tejto zóne žiaci rozvíjajú schopnosť efektívne komunikovať, počúvať a pracovať v tíme. Informačné a komunikačné technológie rozširujú možnosti spolupráce, napr. umožňujú žiakom komunikovať nielen osobne a v reálnom čase, ale aj online a asynchrónne, čím sa otvára priestor pre výmenu nápadov aj mimo tradičných hraníc triedy. 

Kľúčové prvky zóny 

  • Partnerská spolupráca: schopnosť komunikovať a spolupracovať s inými patrí medzi najdôležitejšie zručnosti, ktoré si žiaci môžu v škole osvojiť. Vzájomná pomoc a spolupráca medzi rovesníkmi, ako aj medzi žiakmi rôzneho veku, posilňuje zmysel pre zodpovednosť, empatiu a komunitné cítenie. 
  • Tímová práca ako nástroj inklúzie: skupinová práca vytvára priestor na učenie sa v rôznorodom prostredí a učí žiakov rešpektovať odlišnosti v tempe učenia, záujmoch či schopnostiach svojich spolužiakov. Podporuje sociálne začlenenie a rozvíja zručnosti, ako je tolerancia, spoluúčasť a podpora. 
  • Online spolupráca: spolupráca nemusí prebiehať len v rámci vyučovania. Vďaka online vzdelávacím prostrediam a digitálnym nástrojom môžu žiaci pokračovať v spoločnej práci aj mimo školy, pričom sa učia zodpovedne využívať technológie a digitálne komunikačné kanály. 
  • Priestor pre tvorivé nápady: skupinové aktivity ako brainstorming umožňujú žiakom slobodne vyjadrovať svoje nápady, rozvíjať tvorivosť a budovať sebavedomie. Otvorený a bezpečný priestor pre výmenu myšlienok podporuje inovatívne myslenie a spoločné riešenie problémov. 

Užitočné vybavenie 

Podpora spolupráce a výmeny nápadov 

  • brainstormingová stena (napr. tabuľa, magnetická plocha, popisovateľná stena), 
  • mobilné stoly a sedenie podporujúce skupinovú prácu, 
  • pracovné zóny pre menšie tímy s možnosťou oddelenia (napr. paravány, zóny s akustickým útlmom), 

Digitálne nástroje na zdieľanie a komunikáciu 

  • veľkoformátový interaktívny displej, 
  • tablety alebo notebooky pre žiakov umožňujúce kolaboratívne úpravy dokumentov, 
  • online kolaboratívne nástroje, 
  • platformy na skupinové diskusie a výmenu súborov, 

Záznam a vizualizácia výstupov 

  • digitálne fotoaparáty alebo tablety na dokumentovanie práce skupín, 
  • nástroje na tvorbu myšlienkových máp a vizualizácií, 
  • ozvučenie alebo mikrofóny pre zaznamenávanie tímových prezentácií a výstupov. 

Príklad inovatívnej metódy vzdelávania  

  • Nasmerované bádanie: vyučovacia metóda, pri ktorej učiteľ formuluje problém alebo výskumnú otázku, no ponecháva priestor žiakom na samostatné hľadanie riešenia. Proces zahŕňa tímovú spoluprácu, brainstorming nápadov, formulovanie vlastného postupu riešenia a prezentáciu výsledkov. 

Sebarozvoj 

Zóna „Rozvíjať sa“ slúži ako priestor pre individuálne učenie, sebareflexiu a rozvoj osobných záujmov žiakov. Umožňuje im pracovať vlastným tempom, samostatne riešiť úlohy alebo sa venovať témam, ktoré presahujú rámec bežného vyučovania. Tento priestor zároveň podporuje rozvoj metakognitívnych zručností, ako sú schopnosti premýšľať o vlastnom učení, stanovovať si ciele a hodnotiť svoj pokrok. Zóna vytvára podmienky pre učenie, ktoré nie je obmedzené len na školské prostredie, ale plynule prechádza aj do domáceho či komunitného kontextu. Uznávanie neformálneho učenia a podpora osobného rozvoja v tejto zóne posilňuje žiakov v budovaní pozitívneho vzťahu k celoživotnému vzdelávaniu. 

Kľúčové prvky zóny  

  • Umožnenie neformálneho prostredia na učenie: zóna vytvára uvoľnený priestor pre individuálne a neformálne vzdelávanie bez neustáleho dohľadu, kde sa žiaci môžu učiť vlastným tempom, reflektovať svoje učenie a venovať sa osobným záujmom. 
  • Podpora motivácie a sebarealizácie: učitelia môžu podporovať personalizované vzdelávanie, napríklad prispôsobenými vzdelávacími aktivitami alebo umožnením väčšej slobody žiakom pri výbere tém, ktoré skúmajú. 
  • Podpora neformálneho vzdelávania: prvky ako vzdelávacie denníky, či záznamy o pokroku umožňujú zaznamenávať a reflektovať žiakom neformálne vzdelávanie a samostatné učenie sa, čím sa tieto formy vzdelávania stávajú uznávanou súčasťou celkového rozvoja žiaka. 
  • Model obrátenej učebne (flipped classroom): V tomto prístupe sa žiaci pripravujú na nové učivo samostatne doma (napr. pomocou videí alebo digitálnych zdrojov), zatiaľ čo v škole majú priestor na diskusiu, projektovú prácu a spoluprácu pod vedením učiteľa. 
  • Učenie hrou: Vzdelávacie hry, ktoré môžu žiaci využívať počas prestávok alebo vo voľnom čase, predstavujú motivujúcu formu učenia založenú na spontánnosti, radosti a prirodzenej zvedavosti. 

Užitočné vybavenie 

Prostredie pre sústredené a neformálne učenie 

  • neformálny nábytok (napr. sedacie vaky, mäkké kreslá, podlahové podložky), 
  • študijné kútiky a tiché zóny, 
  • osvetlenie vhodné na čítanie a individuálne učenie, 

Digitálne a prenosné technológie 

  • prenosné zariadenia (notebooky, tablety) s prístupom k internetu a vzdelávacím platformám, 
  • slúchadlá a zvukové zariadenia na prácu s audiovizuálnym obsahom alebo na učenie v tichu, 
  • prístup k online kurzom, videám a samoštudijným nástrojom, 

Podpora čítania a poznávania 

  • tlačené knihy a e-knihy, 
  • elektronické čítačky alebo tablety s knižnou aplikáciou, 

Učenie hrou a prostredníctvom zážitku 

  • didaktické hry a stolové hry zamerané na logiku, stratégiu, komunikáciu či kreativitu, 
  • digitálne vzdelávacie hry, 
  • materiály na tvorivé aktivity a sebareflexiu. 

Príklad inovatívnej metódy vzdelávania  

  • Otvorené bádanie: formulovanie vlastného výskumného problému, vytvorenie, overenie hypotézy. 
  • Rovesnícky rozhovor: podpora sebavyjadrenia, sebahodnotenia a vzájomného hodnotenia, individuálne štúdium, konzultácia s učiteľom. 
  • Obrátená výučba: žiaci sa s novým učivom zoznamujú vopred a na hodine prebieha hlbšie spracovanie, diskusia, riešenie úloh alebo projektová práca. Umožňuje efektívnejšie využitie času na hodine a podporuje samostatné učenie. 

 

Skočiť na začiatok stránky