3. Zákon o financovaní škôl a školských zariadení
Áno. V nadväznosti na valorizáciu platov bude upravená výška mzdového normatívu na rok 2026. V normatívnom príspevku zriaďovateľovi bude teda započítaná aj valorizácia platov od 1.1.2026.
Z hľadiska zákona o financovaní je povinnosť zriaďovateľa rozpísať normatívne príspevky minimálne v štruktúre - výška finančných prostriedkov na osobné náklady (90%) a výška finančných prostriedkov na prevádzkové náklady (80%). Do konca kalendárneho roka je zriaďovateľ povinný poskytnúť školám všetky FP, ktoré zo ŠR pre ne dostal.
V súlade so zákonom o financovaní zriaďovateľ ZŠ s MŠ rozpíše normatívny príspevok pre materskú školu najmenej vo výške 90 % na osobné náklady a najmenej vo výške 80 % na prevádzku z normatívneho príspevku pre MŠ. Normatívny príspevky pre ZŠ rozpíše zriaďovateľ najmenej vo výške 90 % na osobné náklady a najmenej vo výške 80 % na prevádzku z časti normatívneho príspevku pre ZŠ.
Následne finančné prostriedky pridelené zriaďovateľom pre právny subjekt ZŠ s MŠ použije riaditeľ školy tak, aby v rámci svojej organizácie zabezpečil hospodárne, efektívne, účinné a účelné vynakladanie finančných prostriedkov.
Pokiaľ od 1.1.2026 vznikne nová ZŠ, nebude sa pri určovaní normatívneho príspevku uplatňovať veľkostný koeficient. To však neplatí, ak ide o nástupnícku školu. Ak sa existujúca ZŠ od 1.1.2026 zlúči s MŠ a vytvoria jeden právny subjekt, ide o nástupnícku školu. Veľkostný koeficient sa bude uplatňovať samostatne za ZŠ v závislosti od počtu žiakov ZŠ a samostatne za MŠ v závislosti od počtu detí v MŠ.
Áno. Ustanovenie sa môže týkať aj „zníženia rozpočtu“ cirkevnej ZŠ s MŠ, keďže od 1.1.2026 sa bude na účely „veľkostného koeficientu“ zohľadňovať súčet počtu detí všetkých MŠ v obci a súčet počtu žiakov všetkých ZŠ v obci. „Veľkostný koeficient“ sa pri výpočte normatívov uplatní len v prípade, ak súčet počtu detí MŠ všetkých zriaďovateľov v obci bude nižší ako 25 detí alebo súčet počtu žiakov ZŠ všetkých zriaďovateľov v obci bude nižší ako 250 žiakov.
V zmysle zákona o financovaní je zriaďovateľ školy povinný zabezpečiť, aby normatívny príspevok na osobné náklady pridelený ministerstvom na MŠ a ZŠ bol na tieto osobné náklady aj v plnej výške použitý. Len výnimočne môže škola tieto finančné prostriedky použiť na prevádzkové náklady na základe odôvodneného návrhu riaditeľa školy predloženého zriaďovateľovi školy. Tento presun nemôže urobiť zriaďovateľ bez toho, aby ho požiadal riaditeľ školy.
Pre veľkostný koeficient v tejto ZŠ je „smerodajný“ len počet žiakov ZŠ, a to aj v prípade, ak ide o spojený subjekt ZŠ s MŠ. „Veľkostný koeficient sa uplatňuje na základe súčtu počtu žiakov zvlášť pre ZŠ (ak je v nej menej ako 250 žiakov) a na základe súčtu počtu detí zvlášť pre MŠ (ak je v nej menej ako 25 detí).
V prípade, ak zamestnanec vo veku 63 rokov odchádza do dôchodku, má nárok na odchodné, ktoré spadá do nenormatívneho systému financovania. Nenormatívne finančné prostriedky na odchodné budú poskytnuté zriaďovateľovi školy na základe žiadosti podľa § 28 zákona o financovaní. Podľa § 28 zákona o financovaní budú zriaďovateľovi poskytované aj finančné prostriedky na odstupné, avšak len v prípadoch, ak nárok na odstupné vzniká zamestnancovi v súvislosti „s dosiahnutím 65 rokov veku“.
Ak odíde do dôchodku zamestnanec vo veku 63 rokov, nárok na odstupné mu vzniká len v prípade, ak by bola zároveň splnená zákonná podmienka Zákonníka práce, ktorou je spravidla „nadbytočnosť“ v dôsledku organizačnej zmeny. Tento druh odstupného spadá do normatívneho systému financovania. Ak zriaďovateľ nemá dostatok normatívnych finančných prostriedkov na výplatu tohto druhu odstupného, môže požiadať ministerstvo školstva o dohodovacie konanie podľa § 12 zákona o financovaní. V tomto prípade však nemá zriaďovateľ zákonný nárok na poskytnutie normatívnych finančných prostriedkov na výplatu odstupného. Ich poskytnutie závisí od zdrojových možností ministerstva školstva.
Nie.
Pri dohodovacom konaní sa posudzuje nedostatok finančných prostriedkov na osobné a prevádzkové náklady sumárne za všetky školy zriaďovateľa. Nesleduje sa osobitne za jednotlivé školy a v rámci nich na jednotlivé druhy výdavkov v týchto školách. Súčasťou žiadosti o dohodovacie konanie môžu byť aj „zvýšené náklady na PA“, ak v dôsledku nich má škola nedostatok finančných prostriedkov na osobné a prevádzkové náklady. Treba si však uvedomiť, že škola dostáva na deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním zvýšené finančné prostriedky, ktoré by mala primárne použiť na náklady súvisiace so vzdelávaním zdravotne znevýhodnených detí a žiakov alebo detí a žiakov s nadaním. Medzi tieto náklady patria aj náklady na PA.
Nie je zámer legislatívne špecificky riešiť inštaláciu klímy v MŠ.
Áno. Normatív na vzdelávanie zamestnancov bude naďalej jednou z častí prevádzkového normatívu.
Áno. Zákon definuje, že zriaďovateľ môže požiadať o DK z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov na osobné alebo prevádzkové náklady. To znamená, že zriaďovateľ môže požiadať o dofinancovanie normatívnych príspevkov aj z dôvodu výplaty odstupného zamestnancom školy „pri nadbytočnosti“.
Nie. Normatívny príspevok sa naďalej bude určovať na základe počtu detí MŠ podľa stavu k 15. 9. školského roka.
Nie. Koeficient v prípade poldennej dochádzky zohľadňuje zníženú nákladovosť predovšetkým v oblasti osobných nákladov, keďže v takejto triede výchovno-vzdelávaciu činnosť vykonáva len jedna učiteľka.
Počíta sa „automaticky“ pri rozpise normatívnych príspevkov zriaďovateľovi. Nie je potrebné podávať žiadosť.
Zriaďovateľ je povinný prideliť ZŠ na osobné náklady minimálne 90 % a na prevádzku minimálne 80 % z časti normatívneho príspevku. Ak má zriaďovateľ jednu školu, všetky finančné prostriedky jej musí poskytnúť do konca kalendárneho roka.
Áno. Znížené „veľkostné koeficienty“ pre základné školy budú platné od 1. 1. 2026 a budú použité pri určovaní normatívov pre ZŠ od januára 2026, ak bude schválené nové nariadenie vlády k zákonu o financovaní.
Áno, ak má škola dostatok finančných prostriedkov na prevádzku a finančne sú pokryté všetky prevádzkové náklady školy.
Vzhľadom na konsolidáciu výdavkov verejnej správy ministerstvo školstva neuvažuje nad zvyšovaním sumy príspevkov na uvedené aktivity.
Deti v povinnom predprimárnom vzdelávaní majú nárok na príspevok bez ohľadu na vek. Rozhodujúca skutočnosť na poskytnutie príspevku na dopravu na dieťa MŠ je to či ide o dieťa MŠ, pre ktoré je predprimárne vzdelávanie povinné, a to v súlade s pravidlami nastavenými školským zákonom. Nie je rozhodujúce, „kedy dieťa dovŕši 6 rokov“.
Financovanie záujmového vzdelávania prostredníctvom vzdelávacích poukazov bude realizované aj po 1.1.2026 v nezmenenej výške.
Pre deti MŠ s ťažším zdravotným znevýhodnením sa bude uplatňovať osobitný (zvýšený) koeficient pri určovaní normatívov od januára 2026, ak bude schválené nové nariadenie vlády k zákonu o financovaní.
Áno, od 1.1.2026, ak bude schválené nové nariadenie vlády k zákonu o financovaní. V nariadení vlády je prostredníctvom osobitného koeficientu nastavené financovanie detí do troch rokov.
Školský klub detí je aktuálne podľa platnej legislatívy originálnou kompetenciou obce a je financovaný z dane z príjmu fyzických osôb. Zmena financovania ŠKD z podielových daní na financovanie zo štátneho rozpočtu bude možná vtedy, ak ju odsúhlasia všetky zainteresované strany, tzn. zástupcovia ZMOS, Únia miest Slovenska, ministerstvo financií a ministerstvo školstva. Následne bude potrebné premietnuť uvedenú skutočnosť do jednotlivých legislatívnych noriem (zákon č. 321/2025 Z. z. o školskej správe, zákon č. 322/2025 Z. z. o financovaní škôl a školských zariadení, zákon č. 564/2004 Z. z. o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nové nariadenie vlády č. ..../2025 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia, nariadenie vlády č. 668/2004 Z. z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve).
Áno.