03.10.2024 - Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR vyhlásilo novú výzvu s názvom: "Simulačné centrá na vysokých školách"
Simulačné centrá posilnia odbornú prípravu budúcich zdravotníckych pracovníkov
Ministerstvo školstva vyhlásilo novú dopytovo-orientovanú výzvu z Programu Slovensko s názvom Simulačné centrá na vysokých školách. Výška finančných prostriedkov určených na vyčerpanie je 51 600 000 (zdroj EÚ)
. Cieľom výzvy je podporiť investíciu na vznik simulačných centier a zaradenie simulácie ako štandardného vzdelávacieho nástroja do systému vzdelávania študentov lekárskych a zdravotníckych vied.
Nedostatok ľudských zdrojov, nedostupnosť zdravotníckych služieb alebo nedostatočná kvalita zdravotnej starostlivosti, to sú dlhodobé problémy, s ktorými sa musia vysporiadať aj ďalšie európske krajiny. Jedným z riešení je navýšenie počtu študentov na lekárskych fakultách, ktorým treba zabezpečiť kvalitné vzdelávanie zodpovedajúce potrebám a nárokom zdravotnej starostlivosti v rôznych oblastiach.
Odbornú prípravu budúcich lekárov v súčasnosti komplikujú viaceré faktory, ako je nedostatok personálu a priestorov pre prax, zlá organizácia praxe a obmedzené možnosti kvôli nedostupnosti alebo neochote pacientov.
Rozširovanie a modernizácia simulačných centier pomôže pripraviť budúcich lekárov na klinickú prax. Študenti medicíny a zdravotníckych vied si na simulátoroch osvoja zručnosti a techniky, ktoré sú potrebné pre výkon ich povolania. Týmto spôsobom sa prepojí výučba s praxou a zároveň sa skvalitnia študijné programy v súlade s európskymi trendmi.
„Financie môžu čerpať všetky fakulty verejných vysokých škôl so zdravotníckymi odbormi, a to aj v spolupráci so strednými zdravotníckymi školami,“ uviedol štátny tajomník Ministerstva školstva Róbert Zsembera.
Simulačná výučba je technika, ktorá sa využíva na vzdelávanie študentov v rôznych medicínskych odboroch. Reálne skúsenosti nahrádzajú kontrolované situácie, ktoré dokážu verne napodobniť realitu, ktorej budú vystavení pri výkone svojho povolania. Budúci lekári môžu na simulátoroch trénovať bez obavy, že svojho pacienta ohrozia a postup môžu opakovať dovtedy, kým potrebnú vedomosť alebo zručnosť nezvládnu.
„Medici sa môžu učiť, ako pristúpiť k urgentným situáciám, ako je astmatický záchvat či infarkt myokardu. To nie je možné robiť v reálnej praxi a skúšať na pacientoch. Na simulátoroch si to nacvičia,“ priblížila prednostka Ústavu medicínskeho vzdelávania a simulácií Lekárskej fakulty Univerzity Komenského Silvia Hnilicová.
Podpora simulačných centier umožní vytvárať reálne klinické scenáre, zaviesť nové štandardy na hodnotenie študentov a zlepšiť ich vedomosti a zručnosti pri riešení problémov a neočakávaných situácií. Zároveň posilní tímovú a medziodborovú spoluprácu v rámci vzdelávacích programov. Využívanie simulácií vo vzdelávaní budúcich zdravotníckych pracovníkov tak bude mať pozitívny vplyv nielen na ich vzdelanie, ale v konečnom dôsledku na poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a ich pacientov. Zo strategického a dlhodobého hľadiska je realizácia investície pre štát kľúčová a spĺňa charakter národného významu.
Projekt bude podporený zo zdrojov Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Programu Slovensko a jeho priority 1P1 Veda, výskum a inovácie.
Moderné technológie a inovovaný obsah vzdelávania zlepšia odbornú prípravu previazanú na doménu Zdravá spoločnosť.