Navigácia

OECD a agenda rezortu školstva, vedy, výskumu a športu SR

Slovenská republika sa už ako členská krajina OECD prvýkrát zúčastnila štúdie PISA -(Program medzinárodného hodnotenia žiakov (čitateľská, matematická a prírodovedná gramotnosť 15-ročných žiakov ZŠ a SŠ) v roku 2003, keď bola hlavnou sledovanou oblasťou matematická gramotnosť. Cieľom štúdie PISA nie je hodnotiť výkony jednotlivých žiakov alebo škôl, ale sledovať výsledky vzdelávacích systémov zúčastnených krajín, ich zmeny v čase a prinášať námety na zlepšenie vzdelávacej politiky.

 

https://www.nucem.sk/sk/merania/medzinarodne-merania/pisa

 

Slovenská republika tiež participuje na štúdii TALIS - (Medzinárodná štúdia o vyučovaní a vzdelávaní (Teaching and Learning International Survey) od jej prvej realizácie v roku 2008. Cieľom je monitorovať pracovné prostredie a podmienky učiteľov a riaditeľov škôl, vplyv vzdelávacej politiky na prácu učiteľov a vyučovanie (napr. hodnotenie práce učiteľov, kvalifikačné požiadavky a pracovné povinnosti učiteľov, metódy vyučovania, postoje učiteľov, a pod.). Základnú výskumnú vzorku tvoria všetky osoby pravidelne a samostatne vyučujúce žiakov 2. stupňa ZŠ a zodpovedajúcich ročníkov osemročných gymnázií (ISCED 2), teda nielen učitelia. Výskumným nástrojom štúdie TALIS sú dotazníky pre učiteľov a riaditeľov škôl.

 

https://www.nucem.sk/sk/merania/medzinarodne-merania/talis

 

PIAAC - Programme for the International Assessment of Adult Competencies (Program medzinárodného hodnotenia dospelých). Cieľom tohto výskumu je získať objektívnu spätnú väzbu o úrovni kognitívnych a nekognitívnych zručností majstrov odbornej výchovy, učiteľov všeobecnovzdelávacích alebo odborných predmetov na stredných školách, vysokoškolských pedagógov vo veku do 65 rokov ako aj študentov študujúcich akademické predmety v učiteľských odboroch. SR sa zúčastnila doteraz zrealizovaného historicky 1.cyklu výskumu v období rokov 2008 – 2014 na základe deklarácie o účasti podpísanej ministrom školstva a následne aj v zmysle uznesenia vlády SR. Správa o stave kompetencií dospelých v SR (PIAAC) bola spracovaná na základe dát zozbieraných v období október 2011 – apríl 2013.

 

https://www.nucem.sk/sk/merania/medzinarodne-merania/piaac

 

MŠVVaŠ SR sa podieľalo zároveň na príprave Prehľadu odborného vzdelávania a školenia (OECD Review of Vocational Education and Training: the Slovak Republic) a Prehľadu OECD o politikách pre zvýšenie efektívnosti využívania zdrojov v školstve (OECD Review of Policies to Improve the Effectiveness of Resource Use in Schools), ktorú ukončilo v decembri 2015. Prezentácia oboch prehľadov sa konala 19.02.2016 v Bratislave za prítomnosti generálneho tajomníka OECD Angéla Gurríu.

 

V roku 2019 sa MŠVVaŠ SR zapojilo do spoločného projektu MŠVVaŠ SR a OECD - Národná stratégia zručností pre SR. Cieľom projektu je identifikovať a podporiť medzi-sektorový dialóg, ktorý povedie k efektívnejšiemu nastaveniu odporúčaní na zlepšenie systému zručností SR v 4 oblastiach (Posilňovanie zručností mladých ľudí vrátane znevýhodnenej populácie, znižovanie nesúladu zručností na trhu práce, podpora účasti na celoživotnom vzdelávaní, posilňovanie zručností na pracovisku). Finálna stratégia bola verejne predstavená dňa 27. januára 2020 za účasti ministerky školstva a zástupcu generálneho sekretára OECD.

 

V roku 2019 sa konala v spolupráci MŠVVaŠ SR, OECD, organizácie Teach for All a Metodicko – pedagogického centra medzinárodná konferencia pod názvom Európsky učiteľ 21. storočia, ktorej sa zúčastnilo viac ako 300 učiteľov z celého Slovenska. Cieľom konferencie bolo prezentovať inovácie v edukačnom procese a možnosti uplatnenia najlepších zahraničných skúseností v podmienkach slovenských škôl vo viacerých oblastiach. Na konferencii vystúpili analytici OECD a súčasne aj samotný riaditeľ OECD pre oblasť vzdelávania - Andreas Schleicher.

 

 

 

 

 

 

 

Skočiť na začiatok stránky