posledná zmena: 01.04.2025
človek a spoločnosť sociálna a emocionálna gramotnosť osobnostný rozvoj nenásilná komunikácia empatia pozitívne prostredie bezpečné prostredie
Anotácia: Ranné kruhy ako ranné 10-15 min. stretnutie triedneho učiteľa a žiaka pevne ukotvené v rozvrhu školy je nástroj podpory duševného zdravia detí i učiteľov. Žiaci a ich vzťahová osoba - triedny učiteľ budujú každodenné vzťahy prostredníctvom stretnutí a rozhovorov a rozvíjajú komunikačné zručnosti, ktoré slúžia na budovanie bezpečného prostredia. Inovácia spočíva v ich trvalom zaradení do rozvrhu v školách od materskej až po strednú školu. Je to účinný dlhodobý a trvalo udržateľný nástroj prevencie.
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, jazyková škola, školský klub detí, centrum voľného času, školský internát, diagnostické centrum, reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Oblasť vzdelávaniaČlovek a spoločnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíInovácia je vhodná pre všetky vekové kategórie v školách i v školských zariadeniach od MŠ po SŠ. Týka sa všetkých žiakov a ide o najuniverzálnejšiu, najjednoduchšiu, najstabilnejšiu a najúčinnejšiu metódu budovania vzťahov v triede a vytvárania bezpečného prostredia.
Ranné kruhy patria k jednoduchým preventívnym opatreniam zameraným na podporu rozvoja vzťahov v triede a na tvorbu bezpečného prostredia v školskom prostredí bez potreby, resp. s minimom dodatočných finančných prostriedkov. Ich zavedenie si vyžaduje úpravu štruktúry vyučovacieho rozvrhu, kde ranné kruhy budú pravidelnou súčasťou úvodu vyučovacieho dňa. Ide o neformálne 10-15 minútové stretnutie, ktoré sa realizuje ako súčasť rozvrhu triedy. Triedny učiteľ je facilitátorom stretnutia a vytvára bezpečný priestor na vyjadrenie pocitov a potrieb zúčastnených v súlade s pravidlami nenásilnej komunikácie.
Predpokladom na zavedenie ranných kruhov do výchovno-vzdelávacieho procesu je oboznámenie pedagogických a odborných zamestnancov s ich filozofiou, princípmi a najmä potenciálnymi dopadmi
z dlhodobého hľadiska pri ich realizácii. Odporúčanou súčasťou je oboznámenie či vyškolenie zamestnancov s princípmi nenásilnej komunikácie a príkladmi dobrej praxe.
Zabezpečenie inovácie prebieha ako riadna hodina v úväzku triedneho učiteľa alebo ako nadčas 5 x 9. min., čiže 1 vyučovacia hodina týždenne. Ranný kruh vyžaduje personálne triedneho učiteľa a asistenta (alebo s pomocou ŠPT) vždy každý deň na začiatku vyučovania ako súčasť riadneho rozvrhu.
Pre zavedenie inovácie odporúčame čerpať z publikácie MŠVVaV https://www.minedu.sk/ranne-kruhy/ a dostupných vzdelávaní, napríklad webinár Ranné kruhy. Pre viac informácií o webinári a cene: https://inklucentrum.sk/event/ranne-kruhy-webinar.
Materiálno-technicky je vhodné zabezpečiť základné senzomotorické pomôcky (napr. taktílne hračky, vizualizačné pomôcky a pod.) na fyzickú či emočnú reguláciu, a jednoduché doplnky pre zvýšenie pohodlia (napr. podsedáky na zem a/alebo koberec). Súčasťou môžu byť aj iné pomôcky pre realizáciu rôznych aktivít (napr. terapeutické karty, základné kresliace potreby a pod.), avšak tie nie sú nevyhnutne dôležité na samotnú realizáciu, nakoľko podstatou ranných kruhov je budovanie dôvery a rozvoj vzájomných vzťahov, ktoré môžu prebiehať aj jednoducho bez ďalších nástrojov.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeNapriek možným počiatočným obavám pri zavádzaní ranných kruhov (neochota pedagogických a odborných zamestnancov, nezáujem žiakov, zásah do štruktúry výchovno-vzdelávacieho procesu a pod.) prax ukazuje jednoznačný prínos a potvrdenie zmyslu takejto aktivity. Pravidelná a dlhodobá realizácia prispieva k dôvernejšiemu prostrediu, ku kvalitnejším vzťahom medzi žiakmi, k budovaniu dôvery medzi učiteľom a žiakmi a k celkovému zlepšeniu komunikačných zručností v školskom prostredí.
človek a spoločnosť sociálna a emocionálna gramotnosť nenásilná komunikácia šikanovanie klíma triedy empatia
Anotácia: Súčasná paradigma riešenia šikanovania je zastaralá a zameraná klinicky, trestajúco (retributívne) a patologicky. Prinášame iný spôsob pristupovania k ubližovaniu si detí medzi sebou, a to adaptáciou restoratívnej spravodlivosti a konceptu Nenásilnej komunikácie (M. Rosenberg) do školského prostredia. Zmenou pojmov, prístupu a metód, zameraním na pocity a potreby každého človeka v danej situácii. Nahradenie obete a agresora ľudskou tvárou a menom, nie nálepkou a obrazom nepriateľa. Ide o roky vyskúšaný a úspešný spôsob práce s konfliktom v školskom prostredí, známejší aj pod pojmom restoratívna justícia.
inovatívne preventívne a rozvojové programy
Stupeň vzdelaniapredprimárne, základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná umelecká škola, jazyková škola, školský klub detí, centrum voľného času, školský internát, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode, zariadenia školského stravovania, stredisko služieb škole
Oblasť vzdelávaniaČlovek a spoločnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíVšetci žiaci MŠ, ZŠ, SŠ - pri riešení konfliktov na prestávkach, chodbách, hodinách, mimoškolských aktivitách, v školskom klube, pri kyberšikane v online priestore a i.
Pri zavádzaní inovácie si musí škola prepracovať ŠkVP, školský poriadok a prípadne aj internú smernicu o šikanovaní. Retributívnu spravodlivosť je potrebné vymeniť za restoratívnu spravodlivosť. Učitelia aj školský podporný tím sa vyškolia v zručnostiach nenásilnej komunikácie a restoratívnej spravodlivosti, a následne ich trénujú a uplatňujú pri riešení nielen konfliktov a šikany, ale aj v každodenných malých nedorozumeniach.
Škola potrebuje na inováciu vyhradiť prioritu, aby napríklad po konflikte učiteľ či ŠPT mali možnosť mediovať konflikt a nenechávať ho nevyriešený. Vyžaduje to najmä v prvej fáze zavádzania viac času venovať mediácii a porozumeniu, aj za cenu straty kurikula. Ak totiž žiaci dlhodobo zažívajú porozumenie a neostávajú v nich dlhodobé krivdy, ich učenie na úrovni mozgu výrazne stúpa a sú schopní sa veci učiť oveľa rýchlejšie a účinnejšie.
Inovácia vyžaduje komplexný zážitkový viacdielny tréning Nenásilnej komunikácie najmä u triednych učiteľov, vedenia školy či školského podporného tímu. Pri zavádzaní inovácie do školy odporúčame inovačné vzdelávanie Nenásilná komunikácia. Viac informácií o vzdelávaní a aktuálnej cene na stránkach: https://inklucentrum.sk/event/nenasilna-komunikacia-i-a-ii/
Materiálno-technické zabezpečenieMateriálno-technicky nie je potrebné nič špeciálne, odporúčané sú karty pocitov a potrieb voľne dostupné na internete alebo aj postavy žirafy a šakala.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeInováciu sme realizovali v minulosti na základnej škole počas piatich rokov. Po dvoch rokoch intenzívnej práce a mediácie bežných napätí a nedorozumení sa nám na škole úplne vytratilo šikanovanie. Burina sa trhala hneď v zárodku a vyžadovalo to oveľa menej času. Žiaci vytvárali medzi sebou aj medzigeneračné priateľstvá a nebol dôvod niekoho šikanovať. Akonáhle sa žiaci medzi sebou dobre poznajú a budujú priateľstvá, nie je veľký priestor na šikanovanie. Hnev a nespokojnosť sa riešia priebežne.
výtvarná výchova artefiletika kreatívna tvorba reflexia zážitkové učenie kooperatívne učenie výtvarné techniky
Anotácia: Artefiletika ako metóda pojmového a zmyslového učenia cez kreatívnu tvorbu využíva prvky nenásilnej komunikácie, facilitácie, reflexie a budovania bezpečnej triedy nielen vo výtvarnej výchove.Inovácia prináša integratívny prístup k výučbe výtvarnej výchovy prepojenej s hudobnou výchovou, etikou, prierezovou gramotnosťou a nadpredmetovými vzťahmi, kde sa téma hodiny vie prepájať do celodňového, celotýždňového alebo systémového prepojenia s inými predmetmi v projektoch či blokoch. Žiakom prináša vytváranie si vzťahu k tvorivým aktivitám, učí žiakov pomenovávať vlastné procesy, prežívanie. Pre učiteľa je to obohatenie vyučovacích metód, možnosť spoznať žiakov cez ich skúsenosti a silné stránky.
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), stredná odborná škola, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná umelecká škola, školský klub detí, centrum voľného času, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Oblasť vzdelávaniaUmenie a kultúra, Charakter, Metakognícia, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíCieľovou skupinou sú všetci žiaci všetkých 3 cyklov ZŠ, ale s miernymi úpravami sa dá využiť aj v MŠ a SOŠ pedagogickej. Je možné ju využiť aj v špecifických terapeutických skupinách pri deťoch v riziku, deťoch cudzincov a pod. v CPP/ŠCPP, ŠVZ, CDR a pod.
Artefiletika je primárne určená pre vzdelávanie celej triedy žiakov v MŠ a ZŠ. Artefiletické aktivity je možné robiť aj s menšou skupinou žiakov na posilnenie tvorivosti, zdieľania vlastného prežívania a spolunáležitosti k skupine. Práve pre tieto prednosti sa artefiletika využíva aj pri skupinovej práci aj v iných organizáciách pracujúcich s deťmi a žiakmi.
Inováciu Artefiletika je možné zavádzať v konkrétnej triede a na konkrétnych hodinách pedagógom alebo odborným zamestnancom, ktorý absolvoval inovačné vzdelávanie. Takéto vzdelávanie aktuálne poskytuje Inklucentrum pod názvom "Artefiletika a inkluzívna trieda". V tomto vzdelávaní sa pracuje aj so zmenou postoja k vlastnému prežívaniu i prežívaniu druhých. Učitelia sa učia spôsobu reflexie a vytvárania bezpečného prostredia pre reflexiu a tvorbu. Vzhľadom na potrebu osobného rozvoja učiteľa je odporúčané podporiť zavádzanie tohto prístupu ďalšími vzdelávaniami, supervíziou či mentoringom.
Pri artefiletike sa osvedčilo blokové vzdelávanie v 90-minútových blokoch najmä na prvom stupni. Vzhľadom na zníženú časovú dotáciu výtvarnej výchovy už od prvého ročníka odporúčame prepájanie VV s inými predmetmi do blokovej výučby. Takéto prepojenie môže podporiť medzipredmetové učenie a obsah druhého predmetu cez tvorivé vyjadrenie.
Artefiletika je v podstate nový koncept vyučovania výtvarnej výchovy. Predpokladá sa teda, že okrem vzdelania vo výtvarnom umení, technikách a prístupoch je potrebné aj vzdelanie v artefiletickom prístupe, čiže schopnosť vytvárať bezpečné prostredie a viesť reflektívny dialóg. Inováciu môže využívať učiteľ výtvarnej výchovy, ale aj triedny učiteľ, asistent či školský podporný tím. Aj keď ide o metódu využívanú najmä na výtvarnej výchove, vyberajú si ju aj učitelia iných predmetov, ktorí chcú učiť zážitkovo a majú blízko k tvorbe.
Učiteľ artefiletiky potrebuje absolvovať inovačné vzdelávanie artefiletiky a používať učebnicu "Artefiletiky: Dívej se, tvoř a povídej!" od J. Slavík a kol., 2019.
Pri zavádzaní inovácie do školy odporúčame inovačné vzdelávanie Artefiletika a inkluzívna trieda, viac informácií o vzdelávaní a aktuálnej cene na stránkach: https://inklucentrum.sk/event/artefiletika/.
Je veľmi vhodné mať samostatnú učebňu výtvarnej výchovy, ale je možné realizovať artefiletické hodiny aj priamo v triede, alebo v exteriéry.
Materiálno-technické zabezpečenieJednotlivé aktivity vyžadujú základný kvalitný výtvarný a kreatívny materiál, ktorý sa vo väčšine používa aj na výtvarnej a hudobnej výchove.
Iné požiadavky a krokyVyškolený človek môže začať zavádzať artefiletické aktivity do vzdelávacieho procesu. Zároveň v Inklucentre je možnosť rozširovať a posilňovať novo nadobudnuté zručnosti a vedomosti na pravidelných stretnutiach absolventov vzdelávania Arte ateliéroch.
V rámci kurikulárnej reformy predmet výtvarná výchova napĺňa princípy artefiletiky, avšak z popisu predmetu výtvarná výchova to nie je zrejmé. Bolo by vhodné, keby učitelia mali jasné prepojenie medzi artefiletikou a výtvarnou výchovou a rozumeli, že práve princípy artefiletiky pokrývajú obsahovo predmet výtvarnej výchovy.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxePoznatky z využívania artefiletiky sú dostupné v záverečných prácach absolventov inovačného vzdelávania Artefiletika a inkluzívna trieda. Absolventi vzdelávania reportujú množstvo benefitov, ktoré prináša tento prístup.
Benefity na strane žiakov sú napr. pozitívny prístup žiakov k tvorivým aktivitám – žiaci sa tešia na hodiny artefiletiky a aktívne si ich pýtajú, ochota zapojiť sa do tvorby aj u žiakov, ktorí predtým tvorenie odmietali alebo ho nemali radi, originálne výtvory žiakov, prenes tvorivosti aj do domáceho prostredia, prípadne iných hodín ako VV.
Benefity na strane triedneho kolektívu sú zreteľné najmä v zlepšení klímy triedy, v schopnosti žiakov navzájom sa vypočuť, ale aj sa oceniť.
Absolventi vzdelávania vnímajú a reportujú aj benefity pre seba – napr. prežívanie radosti z kooperácie v triede, schopnosť vnímať a spoznávať žiakov cez ich osobné zážitky pretavené do tvorby. Dôležitým benefitom pre pedagógov je väčšia vlastná radosť z učenia. V neposlednom rade pedagógovia získavajú dôležitú zručnosť reflektovania a facilitácie.
Artefiletiku využívajú mnohé základné a materské školy, základné umelecké školy, centrá voľného času, knižnice a galérie.
facilitácia reflexia sebareflexia spätná väzba komunikácia
Anotácia: Inovácia prináša filozofický aj praktický, humanistický prístup vo vzdelávaní podľa C. Rogersa. Stojí na učiteľovi ako facilitátorovi, ktorý podnecuje a uľahčuje samoučenie žiakov. Od frontálnych hodín až po vysoko inovatívne a skupinové formy vždy s tým istým princípom - učiteľ reflektuje prežívanie žiakov, napomáhať ich rastu a rozvoju, neriadi, ale skôr facilituje nedirektívnym spôsobom, dokonca aj keď používa hranice a prísnosť. Učiteľ aktívne používa nenásilnú komunikáciu.
inovatívne koncepcie inkluzívneho vzdelávania
Stupeň vzdelaniazákladné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná umelecká škola, jazyková škola, školský klub detí, centrum voľného času, školský internát, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Oblasť vzdelávaniaJazyk a komunikácia, Matematika a informatika, Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Človek a svet práce, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb, Charakter, Metakognícia, Občianska gramotnosť, Digitálna gramotnosť, Finančná gramotnosť, Environmentálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíPrimárne je tento typ učenia určený a zameraný na žiakov základných škôl, kde je cieľom podľa školského zákona komplexný rozvoj osobnosti. Využiť je to určite možné aj v ostatných typoch škôl a prispôsobiť tomu tieto trochu iné systémy vzdelávania.
Nevyhnutným predpokladom je najmä intenzívny tréning učiteľa ako facilitátora v kombinácii s kvalitným mentoringom. Na prvé úspechy sa možno spoľahnúť po roku vzdelávania a mentoringu.
Pri zavádzaní do školy odporúčame inovačné vzdelávanie Facilitatívne a reflektívne učenie, viac informácií o vzdelávaní a aktuálnej cene na stránkach: https://inklucentrum.sk/event/facilitativne-a-reflektivne-ucenie/
Priestorové a materiálne zabezpečenie nie je zďaleka tak dôležité, nemusí ísť nutne o aplikovanie inovatívnych metód práce, ale skôr o zavedenie reflexie a facilitácie. Želateľné ale môže byť mať voľnejšie usporiadanie priestoru v triede (napr. stoly do U, aby sa dala v strede na koberci robiť reflexia).
Materiálno-technické zabezpečenieDigitálne vybavenie a dataprojektor pomôžu, ale nie sú nevyhnutné.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeFacilitatívne učenie prináša žiakom schopnosť riešiť konflikty aj samostatne, schopnosť preberať zodpovednosť za svoje učenie a výsledky, spolupracovať a rozvíjať empatiu. Žiak sa tak stáva motorom svojho rastu a učiteľ je sprievodcom. Prístup sme aplikovali v minulosti v jednej bratislavskej škole, kde sa podarilo vďaka nemu dosiahnuť, že žiaci vedeli realizovať aj celotriedne projekty úplne sami, vedeli si zreflektovať silné a slabé stránky, vedeli spolupracovať na príprave aj so žiakmi iných ročníkov, nemali problém prebrať zodpovednosť alebo pripustiť si, že dosiahli výsledky v pomere k energii, ktorú tomu venovali. Žiaci vyžadovali oveľa menej kontroly a viac v sebe rozvíjali sebakontrolu.
regulácia správania bezpečné prostredie mediácia konfliktov nenásilná komunikácia
Anotácia: Inovácia prináša vedomosti a zručnosti pre vytváranie bezpečného prostredia v škole, pre prácu s náročným správaním v triede a pre porozumenie prežívania a správania u seba i druhých. Poskytuje praktické a konkrétne postupy, ako si všímať stresové reakcie a aké možnosti regulácie pri nich uplatňovať. Stavia na poznatkoch neurovied a na humanistických prístupoch, ich aplikáciách v terapeutickom a školskom prostredí, pričom špecificky sa opiera o prácu B. Perryho, S. Porgesa a D. Siegla.
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie, vyššie odborné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, základná umelecká škola, jazyková škola, školský klub detí, centrum voľného času, školský internát, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Oblasť vzdelávaniaJazyk a komunikácia, Charakter, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisídeti a žiaci všetkých typov škôl a ich pedagogickí a odborní zamestnanci
deti a žiaci s poruchami správania, traumami, v náhradnej rodinnej starostlivosti, ŠVZ, CDR a i.
Inováciu Traumu rešpektujúci prístup je možné zavádzať v konkrétnej triede a na konkrétnych hodinách pedagógom alebo odborným zamestnancom, ktorý absolvoval vzdelávanie zamerané na aplikáciu traumu rešpektujúceho prístupu v triedach a školách. Takéto vzdelávanie aktuálne poskytuje iba Inklucentrum pod názov "Traumu rešpektujúci prístup v triede". Keďže v traumu rešpektujúcom prístupe sa do veľkej miery jedná o zmenu postoja k vlastnému prežívaniu i prežívaniu druhých, ako i k ich správaniu, je odporúčané podporiť zavádzanie tohto prístupu ďalšími vzdelávaniami a supervíziou či mentoringom.
Personálne zabezpečenieInovácia vyžaduje riadne vyškolených učiteľov alebo odborných zamestnancov v školách alebo v školských zariadeniach v dlhodobom vzdelávaní "Traumu rešpektujúci prístup v triede", na zručnosti zameranom.
Vo vzdelávaní sa okrem psychoedukácie využívajú metódy reflektovanej sebaskúsenosti, rolovej hry a plánovania zavádzania postupov. Vďaka týmto metódam si účastníci prakticky overujú svoje zručnosti komunikácie a deeskalácie náročného správania. V záverečnej práci účastníci reflektujú náročnú situáciu s dieťaťom, pričom sa zameriavajú na identifikáciu stavov stresovej reakcie u dieťaťa i seba, ako i na regulačné stratégie, ktoré aplikovali pre upokojenie seba i dieťaťa.
Pripravuje sa vzdelávanie "Traumu rešpektujúci prístup v triede 2".
Bežné materiálno-technické zabezpečenie môže byť vhodne doplnené jednoduchými senzomotorickými a záťažovými pomôckami, ktoré pomáhajú deťom vhodne sa regulovať, znížiť či zvýšiť aktiváciu nervovej sústavy.
5 až 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeZ reflexií a záverečných prác pedagógov a odborných zamestnancov, ktorí absolvovali vzdelávanie "Traumu rešpektujúci prístup v triede" v Inklucentre, sa ukazuje, že vďaka aplikácii traumu-rešpektujúceho prístupu sa im darí včas si všimnúť rozvíjajúcu sa stresovú reakciu u seba i druhého, reagovať na ňu primeranými stratégiami tak, aby sa predišlo zvyšovania stresu. Sú všímaví voči vlastnému prežívaniu a vďaka tomu dokážu cielene pracovať s vlastným upokojením, ako i s upokojením žiakov a žiačok. Dokážu využívať rôzne stratégie v prevencii v rámci celej triedy a podporovať bezpečné prostredie v triede prostredníctvom aktivít a postupov, ktoré reagujú na potreby žiakov a žiačok v rôznych úrovniach Maslowovej pyramídy.
matematika slovenský jazyk pojmové učenie
Anotácia: Metóda Grunnlaget je nórska vzdelávacia metóda rozvoja učenia celostným prístupom založenom na postupnom budovaní pojmov a tvorivého rozvoja učenia. Ideálne metóda slúži deťom s ťažkosťami v učení, ale ako prevencia rozvíja výnimočným spôsobom logické a systémové myslenie pri učení. Učí ako vyvádzať systém pojmov a poznatkov v matematike, slovenčine aj v iných predmetoch.
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus), školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, diagnostické centrum, reedukačné centrum, centrum poradenstva a prevencie, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium
Oblasť vzdelávaniaJazyk a komunikácia, Matematika a informatika
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíMetóda pojmového učenia je primárne určená pre predškolské deti a deti v 1. cykle, ale účinne sa dá použiť aj vo vyššom stupni práce so žiakmi v druhom a treťom cykle.
Metóda pojmového učenia je inovatívna metóda vzdelávania, ktorá sa zameriava na hlboké porozumenie základných pojmov a ich vzájomných vzťahov. Tento prístup umožňuje žiakom efektívnejšie učiť sa a aplikovať vedomosti v rôznych kontextoch.
Učiteľ získa na vzdelávaní vďaka praktickým ukážkam využitia metódy v rôznych predmetoch vhľad do analýzy a plánovania podpory žiaka alebo skupiny. Metóda sa dá integrovať do existujúcich vzdelávacích programov a podporuje tvorbu nových metodických materiálov.
Učiteľ si zvolí postupné zavádzanie a pravidelne monitoruje na základe spätnej väzby, upravuje a zdokonaľuje uplatnenie metódy.
Zavedením metódy Grunnlaget môže škola dosiahnuť hlbšie porozumenie učiva u žiakov, zvýšiť ich schopnosť aplikovať vedomosti v praxi a podporiť ich kritické myslenie.
Pre využitie metódy Grunnlaget je potrebné absolvovať 25-hodinové vzdelávanie alebo české akreditované vzdelávanie priamo od nórskych autorov metodiky.
Aktuálne termíny a ceny sú dostupné na:
https://inklucentrum.sk/event/grunnlaget-1/
https://www.dyscentrum.org/novy-kurz-grunnlaget-model-pojmoveho-uceni
Metódu primárne odporúčame učiteľom prvého stupňa a učiteľom matematiky, ktorí ju môžu využiť aj v povinnom predprimárnom vzdelávaní učiteľov MŠ. Vyškolenie v metóde je výhodou aj pre odborných zamestnancov, najmä pre špeciálnych pedagógov.
Požiadavky na kompetencie zahŕňajú hlavne zručnosti v oblasti inkluzívneho vzdelávania, ktoré je postavené na hľadaní metód, foriem a prístupov posilňujúcich inkluzívne hodnoty.
Aplikácia metódy je možná individuálnou formou v rámci reedukácie špeciálnym pedagógom priamo v triede alebo v odbornej miestnosti, alebo skupinovou formou so všetkými deťmi v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu.
Materiálno-technické zabezpečenieNie je potrebné špeciálne učebné či materiálne vybavenie, lebo všetky pomôcky sa dajú ľahko svojpomocne a kreatívne vytvoriť aj so žiakmi. Inklucentrum má aj originál nórsku sadu pomôcok k nahliadnutiu.
Iné požiadavky a krokyPrispôsobenie učebných osnov:
-Integrácia metódy Grunnlaget do existujúcich vzdelávacích programov.
-Vytvorenie metodických materiálov a pracovných listov.
-Zabezpečenie súladu so štátnym vzdelávacím programom.
-Adaptácia spôsobu hodnotenia žiakov v súlade s pojmovým učením.
5 až 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeZavedením metódy Grunnlaget môže škola dosiahnuť:
umenie a kultúra hudobná výchova hudobná náuka
Anotácia: Hudobné impulzy: Kreatívne edukačné aktivity pre školské triedy ponúkajú 38 overených hudobno-edukačných aktivít, ktoré sa zameriavajú na rytmus, intonáciu a interpretáciu hudobných diel, pričom využívajú hlasové, pohybové, vizuálne a dramatické činnosti. Inovácia pomáha žiakom porozumieť hudbe cez činnosti, efektívne vyjadrovať myšlienky a pocity, rozvíjať komunikačné zručnosti a prehlbovať vnímanie hudby prostredníctvom zážitkového učenia.
inovatívne výchovno-vzdelávacie programy
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), základná umelecká škola
Oblasť vzdelávaniaUmenie a kultúra
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíUčiteľ s hudobným vzdelaním; absolvent ZUŠ, absolvent v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (študijný program predprimárne a primárne vzdelávanie, hudobná výchova v kombinácii).
Doporučujeme absolvovať kurzy v rámci inovačného vzdelávania, ktoré poskytuje občianske združenie InMusic. https://shop.in-music.sk/pages/inovacne-vzdelavanie
Trieda, učebňa s voľným priestorom na hudobno-pohybové aktivity
Materiálno-technické zabezpečenie5 až 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeŠkoly, ktoré inováciu úspešne využívajú:
umenie a kultúra hudobná výchova
Anotácia: Inovácia prináša jedinečný spôsob rozvoja rytmického cítenia a precvičovania anglickej výslovnosti prostredníctvom hudobných aktivít. Prepojením hudobnej a jazykovej výchovy podporuje rozvoj fonetiky, rytmizácie a jazykového povedomia. Publikácia obsahuje 38 praktických aktivít, ktoré sú zrozumiteľne spracované pomocou inštrukcií, notového zápisu a QR kódov s ukážkami práce s deťmi. Táto inovácia učiteľom uľahčuje plánovanie hodín a umožňuje rozvíjať hudobné aj jazykové schopnosti žiakov zároveň. Vďaka interaktívnym aktivitám, ktoré kombinujú spev, rytmické cvičenia a pohyb, sa žiaci učia anglické slová a frázy intuitívne a efektívne.
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), základná umelecká škola
Oblasť vzdelávaniaUmenie a kultúra
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíUčiteľ s hudobným vzdelaním; absolvent ZUŠ, absolvent v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (študijný program predprimárne a primárne vzdelávanie, hudobná výchova v kombinácii).
Doporučujeme absolvovať kurzy inovačného vzdelávania, ktoré poskytuje občianske združenie SUPERAR Slovakia, https://superar.sk/pre-pedagogov/vzdelavanie/inovacne-vzdelavanie/.
Názov inovačného vzdelávania: Metodické inšpirácie pre vyučovanie (nielen) hudobnej výchovy.
Link na kurz: https://superar.sk/produkt/inovacne-vzdelavanie-metodicke-inspiracie/
Kurzy sú spoplatnené.
Trieda, učebňa s voľným priestorom na hudobno-pohybové aktivity
Materiálno-technické zabezpečenie5 až 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeŠkoly, ktoré inováciu úspešne využívajú:
anglický jazyk umenie a kultúra hudobná výchova
Anotácia: Inovácia podporuje hudobnú a jazykovú gramotnosť žiakov spájaním kreatívnej tvorby, improvizácie a angličtiny. Metodika rozvíja intonáciu, porozumenie významu slov a ich prepojenie s hudobným výrazom. Prostredníctvom interaktívnych videí, vizualizácií a jednoduchého notového zápisu ponúka zážitkové vzdelávanie. Publikácie Mesiace a Čísla poskytujú učiteľom nástroje na tvorbu pesničiek, podporujúc kreativitu a nové prístupy v hudobnej výučbe. Táto inovácia učiteľom uľahčuje plánovanie hodín a umožňuje rozvíjať hudobné aj jazykové schopnosti žiakov zároveň. Tento prístup podporuje rozvoj jazykových zručností, estetického vnímania a kreatívneho myslenia.
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus, 2. cyklus, 3. cyklus), základná umelecká škola
Oblasť vzdelávaniaUmenie a kultúra
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíUčiteľ s hudobným vzdelaním; absolvent ZUŠ, absolvent v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy (študijný program predprimárne a primárne vzdelávanie, hudobná výchova v kombinácii).
Doporučujeme absolvovať kurzy inovačného vzdelávania:
Trieda, učebňa s voľným priestorom na hudobno-pohybové aktivity
Materiálno-technické zabezpečenie5 až 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeŠkoly, ktoré inováciu úspešne využívajú:
mentoring charakter vytrvalosť vnútorná motivácia cieľavedomosť
Anotácia: Mentoring je vynikajúcim nástrojom ako mladých ľudí viesť v procese učenia a zároveň v nich povzbudzovať zodpovednosť, samostatnosť a cieľavedomosť. Zapojením do programu DofE získavajú pedagógovia prístup k najnovším poznatkom a metódam neformálneho vzdelávania, aj v školskom kontexte.
inovatívne výchovno-vzdelávacie programy
Stupeň vzdelaniazákladné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniazákladná škola (3. cyklus), gymnázium, stredná odborná škola, stredná športová škola, škola umeleckého priemyslu, konzervatórium, centrum voľného času
Oblasť vzdelávaniaJazyk a komunikácia, Človek a spoločnosť, Charakter, Občianska gramotnosť, Finančná gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíŽiaci 8. a 9. ročníka ZŠ, študenti SŠ, študenti VŠ vo veku od 14 do 24 rokov.
Program DofE funguje na Slovensku najmä prostredníctvom ZŠ a SŠ. Pre jeho úspešnú implementáciu na škole je potrebná podpora vedenia a účasť min. 2 pedagogických, resp. nepedagogických zamestnancov. Počet zapojených osôb závisí od rozhodnutia danej školy, aký rozsah programu chce poskytovať, resp. pre aký počet mladých ľudí. Priemerná časová náročnosť na 1os. je cca. 1hod. týždenne.
Pre každého zapojeného pedagogického, resp. nepedagogického zamestnanca je povinné absolvovanie školenia, ktoré je vedené ako inovačné vzdelávanie:
Školenie Vedúcich programu DofE.
Školenie Školiteľov a Hodnotiteľov dobrodružnej expedície DofE.
Vzdelávania sú spoplatnené: https://www.dofe.sk/skoly/inovacne-vzdelavanie
Na zapojenie do programu, resp. násldedné využívanie poznatkov, metód a nadobudnutých kompetencií nie sú potrebné extra priestorové nároky.
Materiálno-technické zabezpečenieNa zapojenie do programu, resp. násldedné využívanie poznatkov, metód a nadobudnutých kompetencií nie sú potrebné extra nároky na materiálno-technické zabezpečenie.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeAbsolventi inovačného vzdelávania sa v závislosti od absolvovaného vzdelávania stávajú Vedúcimi v programe Medzinárodná cena vojvodu z Edinbughu a pracujú s mladými ľuďmi, ktorí absolvujú overený rozvojový medzinárodný program. Program rozvíja u mladých ľudí charakterové vlastnosti, najmä cieľavedomosť, vytrvalosť a vnútornú motiváciu. Mentoringové zručnosti, ktoré sa pedagógovia naučia a používajú sú univerzálne využiteľné v kontexte práce so žiakmi a študentmi v školách, ako aj s mladými ľuďmi počas mimoškolských aktivít. Teda nie sú obmedzené len na použite v rámci programu DofE. K 1.1.2025 program DofE na Slovensku implementuje 270 škôl a neziskových organizácií.
kreativita empatia komunikácia
Anotácia: SUPERTRIEDA/SUPERCLASS účinne a preventívne rieši násilie na školách v EU. Tento medzinárodný projekt je držiteľom titulu "Najlepší školský sociálny projekt proti šikane v Európskej únii."
Využíva metódu J.A.Komenského "Škola /dramatickou/ hrou".
Pracuje so skupinovou dynamikou v detskom kolektíve, na skvalitňovaní vzťahov smerom k empatii, spolupráci, kreativite a motivácii do práce. Projekt vytvorili slovenskí pedagógovia a detskí psychológovia.
inovatívne výchovno-vzdelávacie programy
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniavšetky druhy škôl, školský klub detí, reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium
Oblasť vzdelávaniaJazyk a komunikácia, Človek a spoločnosť, Umenie a kultúra, Charakter, Metakognícia, Občianska gramotnosť, Digitálna gramotnosť, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíŠkolská TRIEDA (kompletný kolektív žiakov v triede)
Iná oblasť vzdelávaniaPsychológia
Projekt SUPERTRIEDA je koncipovaný ako postupová súťaž.
Súťažným subjektom je prihlásená trieda pod koordináciou učiteľa.
Žiaci na projekte pracujú dlhodobo (3 - 6 mesiacov), na konci školského roka sa prezentujú na krajských kolách a finále (FESTIVAL SUPERTRIEDA), kde súťažia o titul SUPERTRIEDA ROKA. Poroty hodnotia súdržnosť kolektívu, prejavy vzťahov, a až následne umeleckú úroveň predstavenia. Vyhlásené je 1.,2.,3.miesto v každej kategórií a absolútny víťaz, ktorý získava titul SUPERTRIEDA ROKA. Všetci ostatní získavajú ceny podľa silnej stránky ich predstavenia tak, aby sa každý žiak cítil ako víťaz. Je to motivačný prvok, aby žiaci túto socializačnú tvorivo-umeleckú aktivitu rozvíjali dlhodobo (ideálne počas celej dochádzky na ZŠ a SŠ) a tak umenie tvorby dobrých vzťahov dostali "do krvi", ako dar školy do života.
Projekt SUPERTRIEDA je realizovaný a hodnotený podľa KATEGÓRIÍ - základné, stredné a špeciálne školy, kde má každá kategória prispôsobené pravidlá.
Súčasťou projektu je VZDELÁVANIE SUPERTR
PERSONÁLNE ZABEZPEČENIE - projekt SUPERTRIEDA realizujú žiaci pod vedením pedagóga, či vychovávateľa, asistenta, prípadne školského psychológa, s podporou ostatných kolegov. Na rozšírenie kompetencií, vedomostí a vzdelania môže pedagóg využiť odborné workshopy projektu SUPERTRIEDA pod vedením profesionálov v oblasti Detskej psychológie, Špeciálnej pedagogiky, Tvorivej dramatiky, Réžie detských hudobno-dramatických predstavení, Netradičných prístupov k hudbe a výtvarnej tvorbe, Tvorbe videoklipov a krátkeho filmu.
Priestorové zabezpečenieSUPERTRIEDA sa realizuje v triede, prípadne priestoroch školy.
SÚŤAŽ/PREZENTÁCIE predstavení sa realizujú v prenajatých divadlách a domoch kultúry.
SUPERTRIEDA sa realizuje v priestoroch školy, bez špeciálneho technického či materiálneho zabezpečenia podľa organizačných pokynov, metodiky a informácii na pracovnej stránke www.supertrieda.sk
Iné požiadavky a krokyProjekt SUPERTRIEDA/SUPERCLASS je spracovaný a pripravený na zavedenie do všetkých škôl na Slovensku. Je prispôsobený požiadavkám nášho školstva. Tiež sa neustále vyvíja a skvalitňuje na základe požiadaviek a rád slovenských učiteľov. Spojením principiálnej jednoduchosti a vysokej účinnosti zakladá pôdu, z ktorej vyrastie kultúrne vyspelá generácia našich detí.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeSUPERTRIEDA/SUPERCLASS sa veľmi úspešne realizuje v štátoch EU, ale aj ďalej, napr. na Filipínach.
Na Slovensku máme množstvo škôl, ktoré tento projekt využívajú dlhé roky, počas celej školskej dochádzky dieťaťa. Vzorom je napr. ZŠ Teodora.J.Moussona v Michalovciach.
MEDZINÁRODNÉ CENY
o "Good Practice Model of European Educational Network” - vzorový projekt EU pre vyučovanie umeleckých výchov. (Socrates/Leonardo)
o Európsky víťaz v celosvetovej sieti “Changemarkers” - najlepší školský sociálny integračný projekt – prevencia šikany (Paríž)
o prijatie do siete Ashoka ako vzorový sociálny projekt
o prezentácia na Celosvetovej konferencii o budúcnosti vzdelávania v Billunde (Dánsko)(University of Oxford / TED)
vizuálna technika sluchové vnímanie fonematické uvedomovanie fonologické uvedomovanie
Anotácia: Vizuálna technika učenia je inovatívna metóda vzdelávania, ktorá mení elementárny spôsob edukácie v primárnom a predprimárnom vzdelávaní.
Pri používaní vizuálnej techniky učenia dochádza počas vzdelávacieho procesu k simultánnemu prepájaniu viacerých zmyslov v dôsledku čoho sa eliminuje mechanické memorovanie počas výučby.
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, základná škola (1. cyklus), školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, školský klub detí, centrum voľného času, diagnostické centrum, špecializované centrum poradenstva a prevencie, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Oblasť vzdelávaniaJazyk a komunikácia, Matematika a informatika
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíintaktná skupina žiakov, žiaci so sluchovým postihnutím, žiaci s poruchami učenia
Zavedenie metódy VIZUÁLNEJ TECHNIKY UČENIA je možné realizovať používaním edukačných pomôcok TROCHA INAK vo vyučovacom procese. Ako podporný mechanizmus k edukačným pomôckam TROCHA INAK je k dispozícií voľne šíriteľná metodika používania pomôcok TROCHA INAK formou edukačných úloh. V prípade potreby poskytujeme pedagógom pri používaní Vizuálnej techniky učenia vo vyučovacom procese podporné konzultácie.
Personálne zabezpečenieMetódu Vizuálnej techniky učenia v praxi realizuje pedagóg.
Priestorové zabezpečeniePri zavádzaní metódy Vizuálnej techniky učenia do vyučovacieho procesu je postačujúce štandardné materiálno-technické a priestorové vybavenie školy.
Materiálno-technické zabezpečenieMetóda Vizuálnej techniky učenia sa aplikuje do vyučovacieho procesu prostredníctvom edukačných pomôcok TROCHA INAK.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeS vizuálnou technikou učenia máme pozitívne skúsenosti. Edukačné pomôcky TROCHA INAK používame hlavne pri edukačných aktivitách zameraných na rozvoj jazyka, reči a slovnej zásoby. Dychovú a artikulačnú rozcvičku, ktorá je súčasťou Logopédie TROCHA INAK využívame aj počas hudobnej výchovy.
Deti s kartičkami radi pracujú s chuťou aj samostatne. Radi si obkresľujú čísla, ktoré sú na edukačných kartičkách. Pomocou vizuálnej a kvantitatívnej zhody, ktorá je medzi číslom a ilustráciou si deti dokážu utvárať predstavu početnosti daného čísla. (Mgr. Mária Betinská, pedagóg, MŠ Veľká Čierna)
--------------------
S vizuálnou technikou učenia sme spokojní a oceňujeme jej efektivitu. Napríklad písmeno C je okrúhle ako cibuľa a zároveň je súčasťou ilustrácie cibule. Tvar písmena a tvar ilustrácie je rovnaký a tak si deti vďaka vizuálnej zhode písmena a ilustrácie bez problémov dokážu osvojiť a zapamätať nové písmeno.
Myslenie detí je spojené s vizuálnymi predstavami a preto vizuálna technika učenia je veľkým prínosom v procese edukácie detí.
Deťom sa ilustrácie veľmi páčia a radi obťahujú jednotlivé tvary písmen priamo na edukačnej kartičke. Samotné básničky, ktoré sa nachádzajú na zadnej strane edukačných kartičiek používame aj na ranných hrách. Pozitívne hodnotím aj variabilitu edukačných úloh, ktoré sa dajú s edukačnými kartičkami praktikovať. (Bc. Andrea Lörincová, pedagogička, ZŠ s MŠ Veľký Kýr)
-------------------------
S vizuálnou technikou učenia abecedy sme maximálne spokojní. Umožňuje deťom pochopiť abstraktné pojmy konkrétnou zmyslovou skúsenosťou. Edukačné kartičky využívame v maximálnej miere. Vzhľadom k tomu, že vyučujeme na princípoch Montessori pedagogiky nám Abeceda TROCHA INAK do nášho konceptu zapadá a je rovnako efektívna v procese výučby. (Mgr. Katarína Kukoľová, pedagogička, MŠ Monte DETSKÝ SVET, Prešov)
----------------------------
Abeceda TROCHA INAK (vizuálna technika učenia) je v súlade s cieľmi a s obsahom Štátneho vzdelávacieho programu ponúka aktívne objavovanie, hľadanie, vytváranie verbálnych textov ako základov gramotnosti. Pomáha žiakom postupne sa posunúť od úrovne naivného čitateľa k čítaniu s porozumením. Podporuje komunikačné zručnosti. Je vhodnou pomôckou aj pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Jednotlivé ilustrácie sú čisté, bez vedľajších vizuálnych rušivých podnetov a sú v súlade s realitou, s ktorou sa žiaci bežne stretávajú. Vizuálne a zvukové spojenie je umocnené veršovaným príbehom. Básničky sú jednoducho a ľahko zapamätateľné. Pre žiaka sú pozitívnou motiváciou, poskytujú príležitosť identifikovať riadok, vetu, slabiku, písmeno, podporujú a rozvijú plynulosť reči a slovnú zásobu, sluchovú pamäť a sluchové vnímanie, zrakovú pamäť a zrakové vnímanie, koncentráciu a pozornosť, podporujú mentálny vývoj.
Text je čitateľný, je zvolená správna veľkosť písma.
Učiteľ môže podľa uváženia využívať karty na viacerých vyučovacích predmetoch a prepájať niektoré témy, čím sú podporované medzipredmetové vzťahy. Používanie kartičiek na hodinách je krokom k aktivácii žiakov, prispieva k oživeniu práce na hodinách a rozvíjaniu individuálnych učebných možností. (PaedDr. Marta Kolčáková, pedagogička, ZŠ s MŠ Sibírska, Bratislava)
---------------
Hoci je obsah edukačných kartičiek Abeceda TROCHA INAK (vizuálna technika učenia) upriamený najmä na nenásilné oboznámenie sa s písmenami abecedy, podporuje aj rozvoj komunikačných kompetencií detí predškolského veku vo všetkých jazykových rovinách. A to nielen vo vzdelávacej oblasti – JAZYK A KOMUNIKÁCIA, ale vo viacerých vzdelávacích oblastiach súčasne. Autori totiž rešpektujú skutočnosť, že jednotlivé zložky jazyka je potrebné chápať, rozvíjať a hodnotiť vo vzájomných súvislostiach, vo všetkých vzdelávacích oblastiach. Prostredníctvom vizualizácie, zážitkového a intuitívneho učenia sú deti motivované k zmysluplnému využívaniu jazyka v prirodzenom prostredí a v každodennej komunikácií.
Jednotlivé kartičky sú založené na vizualizácii, vizuálnej a fonematickej zhode písmena a obrázku, čo robí túto pomôcku jedinečnou a zmysluplnou.
Oceňujem vysokú úroveň motivačných básničiek, umiestnených na zadnej strane kartičky. Každá báseň je obsahovo zhodná s výstižnou ilustráciou daného písmena.
Plnením variabilných úloh (zverejnených na webovej stránke www.trochainak.sk) si deti precvičia správnu artikuláciu, výslovnosť hlások, hláskových skupín, ich fonematické uvedomovanie, analýzu a syntézu slov. Pomôžu deťom spoznať pestrosť jazyka, precvičiť si porozumenie textu, predčitateľskú gramotnosť. Riešením úloh prispejú tiež k rozvinutiu slovnej zásoby, vyjadrovacích schopností, logického myslenia a predstavivosti detí. Predkladané úlohy rešpektujú vekové osobnosti detí, sú v súlade s výkonovými a obsahovými štandardmi ukotvenými v Štátnom vzdelávacom programe. (Mgr. Eva Gnothová, pedagogička, MŠ P. Horova, Bratislava)
----------------------
Vytvorenie pomôcky na vyučovanie abecedy, ktorá má podporu nielen vo fonematickom vnímaní, ale aj v zrakovom vnímaní je prínosom.
Je dobré, že sa pri každom písmene stereotypne opakuje – nové písmeno, nápovedný obrázok, z druhej strany príbeh v básničke. Deti vedia, čo majú očakávať. Pozitívna je aj ich viacúčelovosť.
Kartičky, hlavne ich ilustrácie, sú spracované tak, že s nimi možno pracovať s deťmi v rôznych vekových kategóriách. Od materskej školy cez základné a špeciálne školy prvého a v niektorých prípadoch aj druhého stupňa.
Veľmi pozitívne hodnotím zvolený materiál, ktorý dáva dieťaťu možnosť cvičenia grafomotoriky. Deti omnoho radšej pracujú s vecami aktívne.
Didaktická pomôcka Abeceda TROCHA INAK (vizuálna technika učenia) je spracovaná na vysokej odbornej úrovni. Edukačné kartičky akceptujú požiadavky platného Inovovaného štátneho vzdelávacieho programu a vzdelávacích štandárd, sú prínosom pre zlepšenie vzdelávacích podmienok žiakov.
Táto metodicko-didaktická pomôcka je využiteľná v materských školách v rámci rozvíjania jazykového cítenia, prípravy na čítanie, rozvíjania slovnej zásoby, v rámci vyučovania na hodinách slovenského jazyka v primárnom vzdelávaní klasických škôl a v rôznych ročníkoch pri práci so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami aj v špeciálnych školách. (Mgr. Magdaléna Labudová, špeciálna pedagogička, ZŠ Jelenia, Bratislava)
--------------------------
Dieťa môže písmená aj obkreslovať špeciálnou fixkou, nakoľko povrch kartičky je popisovateľný a stierateľný. Okrem senzorickej (sluchovej a zrakovej) stopy vo vnímaní tak vzniká aj grafomotorická, čo uľahčuje, urýchľuje a upevňuje proces osvojenia si jednotlivých veľkých písmen abecedy.
Pridanou hodnotou edukačných kartičiek Abeceda TROCHA INAK (vizuálna technika učenia) je ich použitie aj na viaceré interaktívne činnosti. Napríklad na podporu priestorovej orientácie, keď už dieťaťu známu kartičku učiteľ/rodič začlení na určité miesto medzi iné predmety v zornom poli dieťaťa a dieťa ju má rýchlo rozoznať. Zaujímavý a obohacujúci je aj nápad spojenia poznávania písmen s príbehom zo života alebo prírody. Konkrétne napr. pri písmene M a obrázku motýľa je možné vysvetliť dieťaťu jednotlivé fázy jeho vývoja. (PhDr. Katarína Zborteková, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie)
-------------------------
ABECEDU TROCHA INAK (Vizuálna technika učenia), odporúčam ako výbornú učebnú pomôcku do všetkých materských škôl, elementaristom do základných škôl, ako aj špeciálnym pedagógom a školským psychológom, ktorí môžu kartičky využívať a oživiť vlastné prístupy k deťom.
Balenie obsahuje 27 edukačných kartičiek, ktoré sú primerane veľké a najmä vysoko oceňujem ich kvalitu a pevnosť materiálu, takže sa nezničí po prvom použití. Kartičky ponúkajú pedagógom využívať zážitkové a intuitívne učenie, ako aj možnosť individuálneho prístupu k dieťaťu, v ktorom sa môže využiť osobné tempo dieťaťa, a tak mu pomôcť k dobrým výkonom v škole a úspešnosti v živote. Učebná pomôcka pomáha skĺbiť pripravenosť do školy tak vedomostnú ako aj sociálnu, nakoľko učí dieťa komunikovať a dodržiavať očný kontakt s pedagógom, a podporuje predstavivosť dieťaťa.
Malá krabička je plná múdrosti, láskavosti a najmä hravosti, ktorá posunie naše deti zase o krôčik ďalej k úspechu a spokojnosti v živote. Dáva šancu aj deťom s vývinovými alebo učebnými problémami, aby svojim vlastným osobným tempom dobehli a možno aj predbehli svojich spolužiakov. (PhDr. Gabriela Herényiová, PhD. psychologička, zameranie školská psychológia)
-----------------------------------
ústna hygiena zub zubný kaz
Anotácia: Realizácia inovatívnej myšlienky programu Zubolíček je získať pozitívny prístup k svojmu zdraviu, správne nasmerovať a viesť deti, učiteľov a ich zákonných zástupcov k pravidelnej starostlivosti o mliečny chrup, ktorý ovplyvní kvalitu ich života. Program ZUBOLÍČEK zavádza do predprimárneho vzdelávania preventívne formy predškolskej edukácie so správnou metodikou a technikou dentálnej hygieny.
inovatívne preventívne a rozvojové programy
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniamaterská škola, centrum poradenstva a prevencie
Oblasť vzdelávaniaJazyk a komunikácia, Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb, Sociálna a emocionálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíProgram je určený len pre MŠ pre deti 4 - 7 rokov (týka sa to aj detí s odkladom povinnej školskej dochádzky OPŠD)
dieťa predškolského veku od 4 do 6 rokov - 1 skupina max. 20 detí
dieťa mladšieho školského veku od 6 do 7 rokov - 1 skupina max. 22 detí
Materská škola v rámci Slovenska, ktorá má záujem o realizáciu inovácie zašle e-mailom žiadosť o spoluprácu so spoločnosťou RE-dentist s.r.o., ktorá zabezpečí dentálnu hygieničku pre realizáciu inovatívneho programu Zubolíček. Spoločnosť RE-dentist s.r.o. je držiteľom licencie a má ako jediná autorské práva (značka Zubolíček je registrovaná a chránená) ju v plnom rozsahu využívať. Všetky náležitosti ohľadom realizácie a potrebné detaily sa vopred dohodnú v zmluve. Ak dôjde na oboch stranách k vzájomnej dohode inovácia preventívneho programu Zubolíček sa bude v danej škole realizovať.
Do materských škôl príde dentálna hygienička, ktorá má oprávnenie a súhlas od spoločnosti Re-dentist,s.r.o. aplikovať inováciu Zubolíček. Spoločnosť Re-dentist, s.r.o. po predchádzajúcej dohode s materskou školou v čase realizácie inovatívneho programu Zubolíček zabezpečí vyslanie dentálnej hygieničky aj s potrebnými dokumentmi a materiálmi do materskej školy prípadne na iné dohodnuté miesto.
Program Zubolíček je spoplatnený a zadefinovaný v Zmluve o spolupráci medzi školou a Re-dentist s.r.o.
V cene je zahrnutý základný štartovací balíček:
Učitelia sú prítomní pri aplikácií inovácie, zapájajú sa do jej realizácie. Vytvárajú priaznivú atmosféru v triede, aktívne spolupracujú s dentálnou hygieničkou. Po absolvovaní programu Zubolíček v preventívnych edukačných aktivitách pokračujú a to opakovaním, overovaním a fixáciou získaných poznatkov a vedomostí, upevňujú zručností a návyky detí. Spätnú väzbu z inovácie a získané výstupy detí prezentujú a zverejňujú ich zákonným zástupcom. Preventívny program ponúka široký priestor pre učiteľov vymeniť si názory a skúsenosti s dentálnou hygieničkou s bohatými profesionálnymi poznatkami so správnym metodickým postupom v oblasti ústneho zdravia - orálnej hygieny. Dáva možnosť propagovať výsledky inovácie výchovy a vzdelávania zákonným zástupcom detí prostredníctvom spoločných stretnutí a konzultácií, zverejňovaním pozitívnych výstupov na webovej stránke školy.
Vzájomný vzťah medzí spoločnosťou Re-Dentist s.r.o. a materskou školou je zadefinovaný v Zmluve o spolupráci.
Pedagogickí zamestnanci, ktorí sú prítomní na aplikácií programu Zubolíček zodpovedajú za bezpečnosť detí v súlade s aktuálnou školskou legislatívou a dokumentáciou školy (školský poriadok, pracovný poriadok a iné).
Škola zabezpečí k realizácií zavádzania inovácie preventívneho programu Zubolíček vhodné nerušené výchovno-vzdelávacie podmienky s bežným kresliacim grafickým materiálom pre cieľovú skupinu učiacich sa detí.
Inováciu Zubolíček aplikuje dentálna hygienička s vysokoškolským vzdelaním, ktorá má oprávnenie a súhlas od spoločnosti Re-dentist,s.r.o. Dentálna hygienička využíva vlastné edukačné pomôcky a učebný materiál: motivačný atlas Zubolíček, dentálne pomôcky, motivačné obrázky, hračky a materiál, autorské ilustrácie a texty k jednotlivým šiestim lekciám.
Program Zubolíček sa realizuje prostredníctvom najprirodzenejšej činnosti dieťaťa predškolského veku, predovšetkým v hre a v hrovej činnosti. Priestory MŠ alebo školského zariadenia musia byť hygienické s pravidelným vetraním, dostatočne veľké pre realizáciu pohybových a tanečných kreácií, prispôsobené pre skupinovú a kolektívnu výchovno-vzdelávaciu činnosť, vybavené hygienickou podlahou a kobercom, prípadne podsedákmi.
Materiálno-technické zabezpečenieinteraktívna tabuľa, kresliaci výtvarný materiál, názorné pomôcky dentálnej hygieničky - zubná kefka, model chrupu, vak s dentálnou výbavou, originál motivačný atlas a metodické listy s autorskými ilustráciami Zubolíček, odmeňovací denníček Zubolíček, kalendárik Zubolíček, ilustrácia Zubolíček, omaľovánky Zubolíček, fixačná farebná kocka Zubolíček, kostým Zuboliček
Iné požiadavky a krokyspolupráca s dentálnou hygieničkou, Re-Dentist s.r.o.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeMŠ profesorky Márie Podhájeckej, Prešov
Dentálny program Zubolíček, ktorý v MŠ profesorky Márie Podhájeckej v Prešove realizovala dentálna hygienička už pred pár mesiacmi je pre deti stálym sprievodcom pri vykonávaní dentálnej hygieny v materskej škole, ale aj v domácom prostredí. Hlavný hrdina Zubolíček sa v programe deťom prihovára cez príbehy jednotlivých lekcií, kde spoločne prežívajú dobrodružstvá v Zubohrade a pomáhajú mu vyriešiť úlohy, v ktorých deti spoznávajú techniku správneho čistenia zúbkov, používanie dentálnych pomôcok a tiež potraviny a jedlá, ktoré sú nebezpečné pri vzniku zubného kazu. Každá lekcia je spestrená hrami, spevom a pohybovými aktivitami, v ktorých si deti upevňujú získané poznatky a zároveň im to prináša radosť a uvoľnenie. Azda najkrajšou bodkou po zvládnutí šiestich lekcií je získanie všetkých pečiatok na odmeňovacej kartičke Zubolíčka a Zubolíčkovho kalendára, kde si dieťa denne značí svoje úspechy po čistení zúbkov. Krásnou spomienkou je tiež autorský ilustrovaný plagát Zubolíčka, ktorý stráži každé zubné sídlo vytvorené spolu s deťmi v jednotlivých triedach materskej školy. Autorské ilustrácie, ich estetické prevedenie zasahujú do oblasti umenia a kultúry, učia deti vnímať krásu umeleckého diela. Pozitívne reakcie prišli aj zo strany rodičov detí, ktoré už tento program absolvovali. Aj my pedagógovia hodnotíme vysokú odbornú kvalitu programu a profesionálne prevedenie vzdelávacích aktivít z oblasti Zdravie a pohyb. Už teraz sa tešíme na ďalšie lekcie Zubolíčka a na úžasnú lektorku Renku, ktorá prináša deťom nielen dôležité poznatky o návykoch pri dodržiavaní správnej dentálnej hygieny, ale hlavne zábavu, humor, vtip a tak veľmi obľúbený svet detí dobrodružstiev a rozprávok.
MŠ Važecká, Prešov
Ďakujeme za realizáciu jedinečného projektu, ktorý pochvaľovali nielen deti a pani učiteľky, ale dokonca aj pani upratovačka :-) :-) (zapozerala sa a prestala upratovať).
SMŠ Kidsparadise, Bratislava
Program Zubolíček bol skvelým spôsobom, ako deti naučiť dôležitosti starostlivosti o svoje zuby a vytvoriť v nich pozitívny vzťah k umývaniu zubov. Prítomnosť dentálnej hygieničky, ktorá deťom ukazovala správne techniky čistenia zubov a vysvetľovala, prečo je to dôležité, bola veľmi prínosná. Deti sa nielenže dozvedeli praktické informácie o zubnej hygiene, ale aj o tom, aké následky môže mať zanedbanie starostlivosti o zuby. Veľmi zaujímavým a pútavým spôsobom bol použitý aj kreslený príbeh, ktorý sprevádzal deti počas dní. Tento príbeh, ktorý bol každý deň iný, udržal ich pozornosť a pomohol im lepšie pochopiť, ako sa starať o svoje zuby, vtipne a zrozumiteľne. Pre deti to bolo nielen vzdelávacie, ale aj zábavné. Program bol kombináciou vzdelávacieho a zábavného prvku, ktorá deti motivovala k zodpovednosti za svoje zdravie a ukázala im, že starostlivosť o zuby môže byť aj zábava.
prvá pomoc zdravie a pohyb ochrana a bezpečnosť života a zdravia
Anotácia: Cieľom projektu je poskytnúť deťom, kvalitné vzdelávanie v oblasti poskytovania prvej pomoci. Vzdelávanie aj aktivity sú prispôsobené veku, s cieľom motivovať a naučiť deti reagovať v kritických situáciách, poskytnúť prvú pomoc a vedieť komunikovať s operátorom na linke 155 do príchodu záchranárov. Všetky základné úkony ako zastavenie krvácania, pomoc pri dusení a resuscitáciu, majú možnosť si vyskúšať aj prakticky na figurínach. Tiež môžu vidieť interiér sanitky a pýtať sa záchranárov otázky.
inovatívne preventívne a rozvojové programy
Stupeň vzdelaniapredprimárne vzdelanie, základné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniavšetky druhy škôl, školský klub detí, centrum voľného času, školský internát, diagnostické centrum, reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium, škola v prírode
Oblasť vzdelávaniaČlovek a spoločnosť, Zdravie a pohyb
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíProgram samotného vzdelávania prispôsobujeme veku žiakov, na základe tohto dokážeme vzdelávať deti od 3 do 18 rokov.
Ak má škola záujem zapojiť sa do projektu, prosím kontaktujte nás mailom na paskova@emergencytn.sk
Personálne zabezpečeniePrednáška aj praktické ukážky sú vedené profesionálnymi zdravotníckymi záchranármi z praxe, ktorí sú zároveň aj certifikovaní inštruktori prvej pomoci.
Priestorové zabezpečenieTrieda, parkovisko (prípadne väčší priestor pri škole , kde môžu parkovať sanitky)
Materiálno-technické zabezpečenieZo strany školy stačí ak nám zabezpečia len projektor na premietanie prezentácie pre deti.
Projekt realizujeme zadarmo pre školy v Trenčianskom kraji. Po dohode o doplatku vieme tento projekt poskytnúť aj školám z iných regiónov.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeDoteraz sme preškolili približne 12 000 detí, vo viac ako 20 školských zariadeniach.
https://emergencytn.sk/referencie/
digitálna gramotnosť digitálne zručnosti informatické myslenie informatika
Anotácia: Poskytujeme bezplatné plány hodín a žiacke cvičenia najmä na hodiny informatiky pre ZŠ a SŠ. Postupne pridávame aj materiály na iné predmety, so zameraním na rozvoj digitálnej gramotnosti detí. Naše materiály sú vytvorené tak, aby ich vedeli použiť skúsení učitelia, ale aj tí, ktorí v INF nemajú kvalifikáciu a šetrili im čas strávený prípravami. Spolu s plánmi ponúkame aj žiacky test digi. zručností. Ponúkame tiež vzdelávania pre učiteľov v rôznych digitálnych témach.
inovatívne formy, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania
Stupeň vzdelaniazákladné vzdelanie, stredné vzdelanie
Druh školy alebo školského zariadeniavšetky druhy škôl, školský klub detí, centrum voľného času, reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium
Oblasť vzdelávaniaMatematika a informatika, Digitálna gramotnosť
Vymedzenie cieľovej skupiny alebo oblasti, s ktorou obsahové zameranie inovácie súvisíInovácia je určená pre všetkých žiakov ZŠ, ŠZŠ a SŠ.
Aby mali učitelia prístup k materiálom na výučbu informatiky, k materiálom s dimenziou digitálnych zručností a aby si mohol zdarma objednať test digitálnych zručností, musia sa zaregistrovať na webstránke https://informatika20.sk/.
Test si následne objedná, materiál si následne vie stiahnuť do svojho PC a vie si ho upraviť podľa svojich predstáv.
V praxi môžu túto inováciu využívať všetci učitelia a učiteľky na základných a stredných školách. Materiály, školenia a aj test digi. zručností sú pripravené tak, aby ich mohli využívať aj zamestnanci s minimálnymi alebo žiadnymi digitálnymi kompetenciami.
Podľa §20 zákona č. 138/2019 Z. z. učiteľ v podkategórii:
Priestorové zabezpečenie na školenia pre učiteľov nie je potrebné. Pri využívaní našich materiálov je vhodné, aby žiaci a žiačky boli v informatickej učebni alebo v učebni s digitálnym vybavením.
Materiálno-technické zabezpečeniePri školeniach pre učiteľov je potrebné mať počítač alebo tablet s internetovým pripojením a pre lepšiu komunikáciu odporúčame aj kameru a slúchadlá s mikrofónom.
Pri využívaní našich materiálov vo výchovno-vzdelávacom procese by mal byť k dispozícii 1 počítač alebo tablet pre maximálne 3 žiakov. Takisto je potrebné aj internetové pripojenie. Odporúčame mať pre učiteľa k dispozícii aj projektor a učiteľský počítač, pri niektorých hodinách budú užitočné aj reproduktory. Naviac v každom pláne hodiny uvádzame požadované materiálno-technické zabezpečenie zvlášť.
Ďalšie požiadavky k zavedeniu inovácie nie sú. Materiály a test sú po zaregistrovaní sa na webstránke https://informatika20.sk/ zdarma. Školenia sú zdarma prístupné aj bez registrácie.
viac ako 10 škôl
Poznatky z aplikačnej praxeProgram Informatika 2.0 priniesol do slovenských škôl moderné vzdelávacie materiály na informatiku vo forme online prezentácií na 45 minút vyučovacej hodiny, so zadefinovanými cieľmi, s poznámkami pre učiteľa a s cvičeniami pre žiakov. Našimi školeniami prešlo v tom istom roku 906 učiteľov, pričom 81 % učiteľov uviedlo nárast sebavedomia pri vyučovaní.
K dispozícii majú učitelia aj test digitálnych zručností. Testom prešlo len počas školského roka 2023/2024 44 106 žiakov. Vďaka testu digitálnych zručností pre základné a stredné školy aj pre žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia sa učiteľ na začiatku šk. roka dozvedel, v čom sú jeho žiaci slabší. Z dát vyplýva, že v týchto slabších oblastiach sa žiakom podarilo dosiahnuť najväčšie zlepšenie. Priemerné zlepšenie digitálnych zručností žiakov bolo 15,3 %.