» Aktuality » Stanovisko MŠVVaŠ SR k vyjadreniam poslanca Gröhlinga

Stanovisko MŠVVaŠ SR k vyjadreniam poslanca Gröhlinga
15.01.2019

Poslanec Gröhling pokračuje v spochybňovaní vyhodnotenia schémy stimuly. Po tom, ako si poplietol kritériá eurofondov a aplikoval ich omylom na stimuly, začal teraz smerovať útoky na 114 odborných hodnotiteľov, ktorí boli v systéme SK CRIS a vypracovali 174 odborných posudkov a boli vylosovaní za prítomnosti notára. Je to poľutovaniahodné konanie, pretože takéto mediálne útoky na odborných hodnotiteľov spôsobia zníženie záujmu o hodnotenie projektov, a tým aj zníženie čerpania súťažných prostriedkov na vedu na Slovensku, vrátane eurofondov.
Nie je pravdou, že posudky boli zverejnené neskoro. Podľa zákona o stimuloch, ku zverejneniu posudkov totiž môže prísť až po rozhodnutí o stimuloch, čo bolo plne rešpektované.
Komisia bola zostavená na základe príkazov ministra z rokov 2012 a 2015 s prevahou členov z externého prostredia (4 pracovníci sekcie vedy, nezávislý expert, 6 externých odborníkov z Univerzity Komenského v Bratislave, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, SAV, Žilinskej univerzity v Žiline), pričom nezávislosť bola zabezpečená aj tým, že komisia hlasovala tajne.
Poslanec Gröhling napáda hodnotiteľa, ktorý sa vyjadril: „Zameranie predloženého projektu nadväzuje a rozširuje doterajšie aktivity žiadateľa a tiež nadväzuje na doterajšie dlhoročné skúsenosti spoluriešiteľa.“ Uvedené vyjadrenie sa zhoduje so skutočnosťou a zároveň dokumentuje to, že dochádza k naplneniu cieľa schémy stimuly - podporiť prechod od výrobných aktivít k výskumným v prípade žiadateľa, a to využitím dlhoročných vedeckých skúseností spoluriešiteľa (Centrum experimentálnej medicíny SAV). Ide o využitie rovnakej technológie v rôznych aplikáciách (pretlakové komory v lekárskych vedách).
Poslanec Gröhling napáda vyjadrenie hodnotiteľa o adekvátnosti niektorých parametrov. Hodnotenie je plne v kompetencii hodnotiteľov, v čom spočíva jeho nezávislosť.
Opisovanie posudkov nie je možné, hodnotitelia pracujú v elektronickom systéme pod svojimi loginmi. Určitá zhoda vo formulácii v posudkoch je bežná a žiaduca, nakoľko posudzovatelia dostali vzor formulára posudku v závislosti od konkrétnej oblasti a zároveň boli viazaní postupovať podľa zverejnenej metodiky a jednotného manuálu pre hodnotenie.
Určitá miera zjednotenia je nevyhnutná pre porovnateľnosť a konzistentné hodnotenie projektov. Rovnako sa môže stať, že dvaja hodnotitelia posudzujúci ten istý projekt majú niektoré formulácie spoločné, pretože čerpajú z rovnakého projektového dokumentu, ktorý mali posudzovať, alebo verifikujú údaje z verejne dostupných zdrojov. Toto absolútne neznižuje dôveryhodnosť hodnotenia, naopak, preukazuje, že hodnotitelia detailne a verne pracujú s hodnoteným projektom a verifikujú a osvedčujú fakty uvádzané v projekte, pričom konajú nezávisle. Poukazuje to na konzistentnosť hodnotenia.
Nie je pravdou, že posudky boli zverejnené neskoro. Podľa zákona o stimuloch, ku zverejneniu posudkov totiž môže prísť až po rozhodnutí o stimuloch, čo bolo plne rešpektované.
Komisia bola zostavená na základe príkazov ministra z rokov 2012 a 2015 s prevahou členov z externého prostredia (4 pracovníci sekcie vedy, nezávislý expert, 6 externých odborníkov z Univerzity Komenského v Bratislave, Slovenskej technickej univerzity v Bratislave, SAV, Žilinskej univerzity v Žiline), pričom nezávislosť bola zabezpečená aj tým, že komisia hlasovala tajne.
Poslanec Gröhling napáda hodnotiteľa, ktorý sa vyjadril: „Zameranie predloženého projektu nadväzuje a rozširuje doterajšie aktivity žiadateľa a tiež nadväzuje na doterajšie dlhoročné skúsenosti spoluriešiteľa.“ Uvedené vyjadrenie sa zhoduje so skutočnosťou a zároveň dokumentuje to, že dochádza k naplneniu cieľa schémy stimuly - podporiť prechod od výrobných aktivít k výskumným v prípade žiadateľa, a to využitím dlhoročných vedeckých skúseností spoluriešiteľa (Centrum experimentálnej medicíny SAV). Ide o využitie rovnakej technológie v rôznych aplikáciách (pretlakové komory v lekárskych vedách).
Poslanec Gröhling napáda vyjadrenie hodnotiteľa o adekvátnosti niektorých parametrov. Hodnotenie je plne v kompetencii hodnotiteľov, v čom spočíva jeho nezávislosť.
Opisovanie posudkov nie je možné, hodnotitelia pracujú v elektronickom systéme pod svojimi loginmi. Určitá zhoda vo formulácii v posudkoch je bežná a žiaduca, nakoľko posudzovatelia dostali vzor formulára posudku v závislosti od konkrétnej oblasti a zároveň boli viazaní postupovať podľa zverejnenej metodiky a jednotného manuálu pre hodnotenie.
Určitá miera zjednotenia je nevyhnutná pre porovnateľnosť a konzistentné hodnotenie projektov. Rovnako sa môže stať, že dvaja hodnotitelia posudzujúci ten istý projekt majú niektoré formulácie spoločné, pretože čerpajú z rovnakého projektového dokumentu, ktorý mali posudzovať, alebo verifikujú údaje z verejne dostupných zdrojov. Toto absolútne neznižuje dôveryhodnosť hodnotenia, naopak, preukazuje, že hodnotitelia detailne a verne pracujú s hodnoteným projektom a verifikujú a osvedčujú fakty uvádzané v projekte, pričom konajú nezávisle. Poukazuje to na konzistentnosť hodnotenia.
Aktuálne témy
- Jarné prázdniny
- Dodatok č. 2 k VP pre žiakov ZŠ so ŠVVP
- Platové tarify v školstve od 1. 1. 2019
- Informačná platforma o Brexite
- Hľadáme hodnotiteľov pre OP Ľudské zdroje
- Nová smernica k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov
- Dodatok č. 1 k VP pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
- Ochrana osobných údajov v rezorte školstva
- Pedagogicko-organizačné pokyny na školský rok 2018/2019 + dodatky
- Vzdelávacie štandardy pre nemecký jazyk pre školy s vyučovaním nemeckého jazyka
- Vzdelávacie štandardy pre ruský jazyk pre školy s vyučovaním ruského jazyka
- RUP pre gymnáziá - národnostné menšiny
- Dodatok č. 3 k ŠVP pre gymnáziá
- VP pre deti so zdravotným znevýhodnením - predprimárne vzdelávanie
- RUP pre žiakov ZŠ s vývinovými poruchami učenia - VJ národnostnej menšiny
- Dodatky k RUP a ŠVP pre ZŠ
Rýchly prístup
- Výzvy – Štrukturálne fondy EÚ
- Dotácie MŠVVaŠ SR
- Veda a technika na VŠ (VEGA, KEGA)
- Akreditácie
- Financovanie regionálneho školstva
- Štátne a školské vzdelávacie programy
- Verejné obstarávanie
- Uznávanie dokladov o vzdelaní zo zahraničia
- Petície
- Slobodný prístup k informáciám
- Informácie pre rodičov a žiakov
- Informácie pre zamestnancov rezortu
- Voľné pracovné miesta
- Odporúčania pre rodičov pri výbere materskej školy
- Duálne vzdelávanie
- Ochrana osobných údajov v rezorte školstva
Iné stránky
- Agentúra na podporu výskumu a vývoja
- Antidopingová agentúra SR
- Centrum vedecko-technických informácií SR
- Domov Speváckeho zboru slovenských učiteľov
- Iuventa - Slovenský inštitút mládeže
- Metodicko-pedagogické centrum
- Národný ústav celoživotného vzdelávania
- Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania
- Štátna školská inšpekcia
- Štátny inštitút odborného vzdelávania
- Štátny pedagogický ústav
- Výskumná agentúra
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
- Centrálny informačný portál pre výskum, vývoj a inovácie
- Edičný portál
- Školský šport
-
eTwinning
- EPALE – Elektronická platforma vzdelávania dospelých v Európe