Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky
Stromová 1, 813 30
Bratislava
Tel. +421 2/59374111
e-mail: info@minedu.sk

Rozhovor s Lenkou Kožárovou, učiteľkou programu Teach for Slovakia a stážistkou na MŠVVaŠ SR

Ako pomôcť žiakom z málo podnetného prostredia? Absolventi a účastníci medzinárodného programu Teach for Slovakia (TFS) boli na krátkej stáži v kancelárii ministra a štátneho tajomníka. Mladí nadšenci sa zaviazali dva roky učiť na základných školách v najťažších podmienkach. Rozprávali sme sa s nimi o ich skúsenostiach i o tom, čo by mohlo zlepšiť ťažkú misiu učiteľa pôsobiaceho v náročnom prostredí.

Lenka Kožárová - absolventka politológie vstúpila do program Teach for Slovakia v roku 2015 a má za sebou prvý rok na základnej škole v obci Ždaňa (okr. Košice okolie).
 
     Na základe Vašich skúsenosti z práce TFS nám skúste povedať, aké máte skúsenosti s prácou s rómskymi deťmi?
-
 Ľudia na Slovensku majú často predsudky voči práci, ktorú robíme. Rómske deti sa ničím nelíšia od tých majoritných, sú inteligentné, hravé a zvedavé. Samozrejme, tak ako v každej škole, aj v tej našej, sa nájdu deti, ktoré poslúchajú menej alebo sa horšie učia. Rómske deti na školách, špeciálne tie, ktoré pochádzajú z vylúčených komunít, potrebujú viac podpory a pozornosti. Bohužiaľ, slovenský systém nie je voči týmto deťom pozitívne nastavený a na školách poznáme len málo efektívne formy, ako tieto deti podporiť.
Chýba nám zbieranie dobrých príkladov z praxe a ich verejná prezentácia - z mojich skúseností sa naozaj veľa učiteľov snaží pomôcť deťom z vylúčených komunít, často však nevedia ako. Chýba im inšpirácia a návody, ako na to. Takéto zdieľanie dobrej praxe by mohlo byť súčasťou ďalšieho vzdelávania pedagógov - tak aby im bol LK3poskytnutý priestor. Často sa stáva, že učitelia v týchto oblastiach sú extrémne vyťažení, nemajú čas a postupom už ani motiváciu niečo meniť. Chýba im akákoľvek podpora v ich ťažkej situácii.
 
     Na čom ste pracovali počas Vašej stáže na ministerstve?
- Počas dvoch týždňov v kancelárii štátneho tajomníka som sa snažila spolu so svojimi kolegami zozbierať príklady toho, čo sa nám na školách najlepšie osvedčilo v práci práve so žiakmi pochádzajúcimi zo sociálne znevýhodneného prostredia (SZP). Vznikol z toho dokument, v ktorom niekoľko učiteľov TFS veľmi spontánne vyjadrilo potrebu vyššej podpory nielen detí, ale aj kolegov, ktorí pracujú často vo veľmi náročných podmienkach. (Pozn. redakcie: Spomínaný dokument je pripojený ako príloha pod článkom.)
 
     Aké sú teda Vaše odporúčania?
- Rozprávali sme sa napríklad o testovaní žiakov na základných školách. Školy s vysokým percentom detí zo SZP nebudú tak ľahko dosahovať výsledky v matematike a slovenskom jazyku ako iné školy. Testovanie žiakov by malo byť  za účelom merania ich kompetencií, a nie za účelom ich porovnávania alebo porovnávania škôl navzájom - neexistujú štandardizované testy, ktoré by poskytli dáta pre ministerstvo alebo verejnosti, aký reálny pokrok dokážu deti z MRK urobiť. Často opakujú ročníky, pri tom sa neberie ohľad na ich reálne schopnosti alebo preukázateľný pokrok v štúdiu, ale len na schopnosti, ktoré by mali byť porovnateľné s majoritnou časťou populácie. To samozrejme vedie k frustrácii týchto žiakov a k znižovaniu motivácie chodiť do školy alebo v nej dosahovať výsledky. Žiaci ani učitelia nevidia výsledky svojej práce a pokrok, ktorý by ich mohol motivovať.
 
     Ako by bolo možné v súčasných podmienkach tieto deti viac podporiť?
- V našej škole je cítiť veľké sociálne rozdiely. Nie sme škola, kde chodia len rómske deti. V jednej triede sedia deti, ktoré sú dobre finančne zabezpečené aj deti, ktoré žijú na pokraji chudoby. V tomto prostredí mi veľmi pomohlo, že sme si stanovili tri charakterové vlastnosti (tímová práca, vytrvalosť a sebakontrola), na ktoré sme sa celý rok sústredili. Prostredníctvom nich si začali deti viac uvedomovať svoje správanie, uvedomili si, že si musia pomáhať a aj to, že keď spolupracujú, tak sa všetkým darí lepšie. LK2Silnejšie deti začali pomáhať slabším a konflikty v triede postupne ustali. Pre deti, ktoré doma nemajú podporujúce prostredie, je takáto forma spolupráce veľmi dôležitá. Táto forma učenia sa nazýva učenie charakteru a pomáha v deťoch rozvíjať kľúčové vlastnosti, ktoré im neskôr pomôžu pri učení. Je veľmi dôležité, aby to učitelia robili cielene a vedome.

     Čo si odnášate zo stáže na ministerstve do ďalšieho roka učenia?
- Táto stáž mi pomohla lepšie pochopiť niektoré procesy, ako aj to, ako vznikajú jednotlivé stratégie. Určite mi to pomohlo dostať sa viac do hĺbky problematiky vzdelávania detí z marginalizovaných skupín a dúfam, že v tejto téme budem pokračovať aj po skončení môjho pôsobenia v TFS. Dostala som veľký priestor na to, aby som prispela svojou individuálnou prácou a doniesla sem kúsok skúseností, ktoré som doteraz nazbierala. Za to som kancelárii štátneho tajomníka Petra Krajňáka veľmi vďačná. Dúfam, že táto práca prinesie úžitok obom stranám.
 

Súbory na stiahnutie


Facebook Zdieľať