» Aktuality » Medzinárodné školské partnerstvá prispievajú k demokratickému vzdelávaniu

Medzinárodné školské partnerstvá prispievajú k demokratickému vzdelávaniu

15.05.2018
Medzinárodné školské partnerstvá prispievajú k demokratickému vzdelávaniu

     Predseda Stálej konferencie ministrov kultúry (KMK) a minister pre vzdelávanie, mládež a šport v Turínsku Helmut Holter otvoril 14. mája 2018 v nemeckom Weimare konferenciu s názvomPodpora vzdelávania k demokracii a tolerancii prostredníctvom medzinárodnej školskej výmeny.
     Na konferencii sa zúčastní viac ako 200 učiteľov, odborníkov a špecialistov z oblasti školského vzdelávania a práce s mládežou, najmä z Nemecka, nemecky hovoriacich krajín a partnerských krajín v rámci realizovaných projektov EÚ. Účastníci konferencie reprezentujú školy a inštitúcie, ktoré vo svojom profile kladú osobitný dôraz na európsku a medzinárodnú výmenu a úspešne spolupracujú v programoch, ako je napríklad program ERASMUS+.
     Program konferencie zahŕňa početné workshopy a odborné prednášky. V plenárnych príspevkoch diskutuje okrem iných filozof, žurnalista a spisovateľ Jürgen Wiebicke na tému Desať pravidiel na záchranu demokracie – námety na zamyslenie pre školy. Psychológ Ahmad Mansour z Európskej nadácie pre demokraciu hovorí o „psychológii teroru: prístupoch k preventívnej práci v škole“.
Nosnou časťou stretnutia sú diskusné fóra a prezentácie úspešných projektových aktivít, ktoré poskytujú priestor na získavanie nových inšpirácií, podnetov a partnerov na ďalšiu spoluprácu.
     Metodicko-pedagogické centrum (MPC) na konferencii prezentuje výsledky a výstupy aktuálne realizovaných troch projektov v rámci partnerstva EÚ. Prvým z nich, ktorý priamo korešponduje s témou konferencie, je projekt Vzdorujeme extrémizmu. Účastníkov konferencie zaujala skutočnosť, že pripravované výučbové jednotky v rámci tohto projektu sú zamerané na prierezové témy a pilotované priamo v školách v reálnom vzdelávacom procese. Záujem vzbudil aj ďalší projekt MOKKA (MOdellentwicklung: Kunst und Kreativität als Alternative), ktorý je zameraný na využitie umeleckých postupov a kreativity ako nástrojov na vyjadrovanie a formovanie postojov v kontexte demokratického vzdelávania a odbúravania predsudkov. Tretím projektom je projekt TeachUP, ktorého výstupom je overenie e-learningových vzdelávacích modulov v rámci prípravy a ďalšieho vzdelávania učiteľov.
    „Realizáciou projektov medzinárodnej spolupráce v rámci programu ERASMUS+ a účasťou na takomto podujatí posilňujeme informovanosť o slovenskom vzdelávacom systéme. Prezentujeme naše skúsenosti, inovácie, ale aj špecifické problémy a výzvy v oblasti kontinuálneho vzdelávania učiteľov. Vytvárame priestor na ďalšiu možnú spoluprácu, ktorú vieme prostredníctvom regionálnych a detašovaných pracovísk MPC sprostredkovať školám a školským zariadeniam v Slovenskej republike,“ povedala riaditeľka sekcie kontinuálneho vzdelávania a profesijného rozvoja MPC Darina Výbohová.