» Aktuality » Inkluzívne vzdelávanie: Príležitosť pre každého aj v bežnej škole

Inkluzívne vzdelávanie: Príležitosť pre každého aj v bežnej škole
23.08.2018

Bežné školy s inkluzívnou orientáciou sú najefektívnejším prostriedkom na elimináciu diskriminujúcich postojov vyplývajúcich z fyzického, sociálneho či jazykového znevýhodnenia detí a žiakov. Poukazuje na to národný projekt Škola otvorená všetkým, ktorý sa usiluje o presadzovanie inkluzívneho modelu vzdelávania v 130 základných školách a 50 materských školách v rámci celého Slovenska okrem Bratislavského kraja.
„Inkluzívny model vzdelávania, ktorý projekt implementuje, môže využiť akákoľvek škola, nakoľko model svojimi učebnými osnovami a pedagogickými metódami umožňuje každému žiakovi byť plnohodnotnou súčasťou školy, bez ohľadu na sociálny či etnický pôvod alebo zdravotné postihnutie,“ hovorí garant v prostredí základných škôl - Pavol Kočiš.
Príkladom je celodenný výchovný systém (CVS) aplikovateľný v akýchkoľvek podmienkach. Zahŕňa intenzívnu výchovnú prácu so žiakom aj po vyučovaní prostredníctvom popoludňajších voľnočasových aktivít. Súčasťou popoludňajších činností je tiež príprava na vyučovanie. Tá je dôležitá predovšetkým u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, resp. marginalizovaných rómskych komunít, ktoré na ňu v domácom prostredí často nemajú vytvorené vhodné podmienky. Do celodenného výchovného systému sa v minulom školskom roku prostredníctvom 2 149 záujmových útvarov zapojilo 26 186 žiakov.
Veľkou výhodou projektu je personálna pomoc v podobe pedagogických asistentov a odborných zamestnancov. Tí sú jednak zainteresovaní do celodenného výchovného systému a v prípade potreby uskutočňujú odborné intervencie priamo v rodinách žiakov. Vďaka projektu pôsobilo v minulom školskom roku na školách celkovo 529 pedagogických asistentov a odborných zamestnancov.
Odborné diskusie poukazujú na fakt, že predchádzať školskej neúspešnosti je potrebné už u detí v predškolskom veku. Z toho dôvodu sa pôsobenie pedagogických asistentov a odborných zamestnancov neobmedzuje iba na základné školy. Súčasťou inkluzívneho modelu v prostredí materských škôl sú preto aj depistáže a rôzne stimulačné programy, ktoré pomáhajú deťom pripraviť sa na vstup do základnej školy.
„Stále je však veľký počet detí, ktoré z rôznych dôvodov materskú školu navštevovať nemôžu,“ hovorí Alena Vrábľová, garantka v prostredí materských škôl, „práve týmto deťom je čiastočnou pomocou realizácia neformálneho vzdelávania.“
Súčasťou neformálneho vzdelávania bola v mesiacoch júl a august tzv. letná škola. 56 predškolákov sa tak mohlo oboznámiť s prostredím svojej budúcej základnej školy v predstihu a to hravou formou prostredníctvom zaujímavých aktivít, ktoré pre ne pripravili pedagógovia, asistenti a odborní zamestnanci.
Projekt potrvá ešte do konca novembra 2019 a je realizovaný v rámci operačného programu Ľudské zdroje. Z Európskeho sociálneho fondu naň bolo vyčlenených takmer 30 miliónov eur.
„Inkluzívny model vzdelávania, ktorý projekt implementuje, môže využiť akákoľvek škola, nakoľko model svojimi učebnými osnovami a pedagogickými metódami umožňuje každému žiakovi byť plnohodnotnou súčasťou školy, bez ohľadu na sociálny či etnický pôvod alebo zdravotné postihnutie,“ hovorí garant v prostredí základných škôl - Pavol Kočiš.
Príkladom je celodenný výchovný systém (CVS) aplikovateľný v akýchkoľvek podmienkach. Zahŕňa intenzívnu výchovnú prácu so žiakom aj po vyučovaní prostredníctvom popoludňajších voľnočasových aktivít. Súčasťou popoludňajších činností je tiež príprava na vyučovanie. Tá je dôležitá predovšetkým u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, resp. marginalizovaných rómskych komunít, ktoré na ňu v domácom prostredí často nemajú vytvorené vhodné podmienky. Do celodenného výchovného systému sa v minulom školskom roku prostredníctvom 2 149 záujmových útvarov zapojilo 26 186 žiakov.
Veľkou výhodou projektu je personálna pomoc v podobe pedagogických asistentov a odborných zamestnancov. Tí sú jednak zainteresovaní do celodenného výchovného systému a v prípade potreby uskutočňujú odborné intervencie priamo v rodinách žiakov. Vďaka projektu pôsobilo v minulom školskom roku na školách celkovo 529 pedagogických asistentov a odborných zamestnancov.
Odborné diskusie poukazujú na fakt, že predchádzať školskej neúspešnosti je potrebné už u detí v predškolskom veku. Z toho dôvodu sa pôsobenie pedagogických asistentov a odborných zamestnancov neobmedzuje iba na základné školy. Súčasťou inkluzívneho modelu v prostredí materských škôl sú preto aj depistáže a rôzne stimulačné programy, ktoré pomáhajú deťom pripraviť sa na vstup do základnej školy.
„Stále je však veľký počet detí, ktoré z rôznych dôvodov materskú školu navštevovať nemôžu,“ hovorí Alena Vrábľová, garantka v prostredí materských škôl, „práve týmto deťom je čiastočnou pomocou realizácia neformálneho vzdelávania.“
Súčasťou neformálneho vzdelávania bola v mesiacoch júl a august tzv. letná škola. 56 predškolákov sa tak mohlo oboznámiť s prostredím svojej budúcej základnej školy v predstihu a to hravou formou prostredníctvom zaujímavých aktivít, ktoré pre ne pripravili pedagógovia, asistenti a odborní zamestnanci.
Projekt potrvá ešte do konca novembra 2019 a je realizovaný v rámci operačného programu Ľudské zdroje. Z Európskeho sociálneho fondu naň bolo vyčlenených takmer 30 miliónov eur.
Aktuálne témy
- Jarné prázdniny
- Dodatok č. 2 k VP pre žiakov ZŠ so ŠVVP
- Platové tarify v školstve od 1. 1. 2019
- Informačná platforma o Brexite
- Hľadáme hodnotiteľov pre OP Ľudské zdroje
- Nová smernica k prevencii a riešeniu šikanovania detí a žiakov
- Dodatok č. 1 k VP pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
- Ochrana osobných údajov v rezorte školstva
- Pedagogicko-organizačné pokyny na školský rok 2018/2019 + dodatky
- Vzdelávacie štandardy pre nemecký jazyk pre školy s vyučovaním nemeckého jazyka
- Vzdelávacie štandardy pre ruský jazyk pre školy s vyučovaním ruského jazyka
- RUP pre gymnáziá - národnostné menšiny
- Dodatok č. 3 k ŠVP pre gymnáziá
- VP pre deti so zdravotným znevýhodnením - predprimárne vzdelávanie
- RUP pre žiakov ZŠ s vývinovými poruchami učenia - VJ národnostnej menšiny
- Dodatky k RUP a ŠVP pre ZŠ
Rýchly prístup
- Výzvy – Štrukturálne fondy EÚ
- Dotácie MŠVVaŠ SR
- Veda a technika na VŠ (VEGA, KEGA)
- Akreditácie
- Financovanie regionálneho školstva
- Štátne a školské vzdelávacie programy
- Verejné obstarávanie
- Uznávanie dokladov o vzdelaní zo zahraničia
- Petície
- Slobodný prístup k informáciám
- Informácie pre rodičov a žiakov
- Informácie pre zamestnancov rezortu
- Voľné pracovné miesta
- Odporúčania pre rodičov pri výbere materskej školy
- Duálne vzdelávanie
- Ochrana osobných údajov v rezorte školstva
Iné stránky
- Agentúra na podporu výskumu a vývoja
- Antidopingová agentúra SR
- Centrum vedecko-technických informácií SR
- Domov Speváckeho zboru slovenských učiteľov
- Iuventa - Slovenský inštitút mládeže
- Metodicko-pedagogické centrum
- Národný ústav celoživotného vzdelávania
- Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania
- Štátna školská inšpekcia
- Štátny inštitút odborného vzdelávania
- Štátny pedagogický ústav
- Výskumná agentúra
- Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie
- Centrálny informačný portál pre výskum, vývoj a inovácie
- Edičný portál
- Školský šport
-
eTwinning
- EPALE – Elektronická platforma vzdelávania dospelých v Európe