» Čitateľská súťaž pre žiakov ZŠ - apríl 2017 - vyhodnotenie

Čitateľská súťaž pre žiakov ZŠ - apríl 2017 - vyhodnotenie

 
1. miesto - Ema Vilemová, 5. B, ZŠ Rohožník, 906 38 Rohožník na Záhorí
Francesci Simon: Spodky Grázlika Gaba
     Šiestačka Ema zo Základnej školy v Rohožníku píše o knihe, ktorá ju rozosmiala, naozaj vtipne. Nech to nikoho nemýli, vtipkovať o niečom, čo je humorné, nie je až také ľahké, akoby sa mohlo na prvý pohľad zdať. Vtipkujúci čitateľ totiž veľmi často iba opakuje to, o čom sa dočítal. Ak nie je dobrým rozprávačom, veľkú dieru do „sveta zábavy“ asi neurobí. Iba ak do koláča, ktorý mu kúpia poslucháči, aby už prestal rozprávať. Vtipkovanie piatačky Emy je ale iné. Neopakuje sa, nie je „násilné“ a hlavne, ako čitatelia chceme, aby pokračovalo. Jej krátka próza ukazuje nielen to, že ju napísala v budúcnosti možno úspešná spisovateľka, ale aj to, že je dobrou pozorovateľkou. Ako inak vysvetliť jej výber knihy, v ktorej sa miešajú úlohy žien a mužov. Stará matka nazýva vnuka dievčenským menom, on si vďaka tomu vyskúša jeden deň v „babskom“ svete. Na podobných zámenách sa v dobách nemého filmu zabávali už naši prastarí rodičia. Vďaka Eme môže táto zábava pokračovať aj dnes.
 
2. miesto - Ema Gromanová, 7. B, ZŠ Staničná 13, Košice
Kniha, ktorá ma rozosmiala – Veľká kniha rozprávok
     Literárna úvaha Emy z Košíc je trochu iná ako tá predchádzajúca. My sa z toho samozrejme tešíme, veď komu by sa chcelo čítať opakované vety. V prípade písania o „zábavnej knihe“ to platí dvojnásobne. Dvakrát zopakovaný vtip už predsa tiež nie je vtipom. V tomto texte hľadá siedmačka knižné vtipnosti niekde inde. Nepíše o jednej veľkej zábavnej „besiedke“, akú počas čítania prežívala. Nehľadá ani silný super zážitok, ktorý by na dlhú chvíľu prevalcoval všetky ostatné. S týmto sa v jej písaní naozaj nestretneme. Naoko je to celé trochu vážne. Spôsob jej čítania a pozorovania sú však veľmi vzácne. Úsmevné situácie hľadá mladá autorka akoby pod pokrievkou niečoho neveselého. Musíme priznať, že jej to ide veľmi dobre. Razom zisťujeme, že sa všetky rozprávkové „poučenia“ menia na vtipné heslá. Siedmačka Ema nám tu jednoducho dokazuje, že detstvo je ešte zábavnejším obdobím, ako sme si doteraz mysleli. Za toto ponaučenie jej ďakujeme a prajeme jej ešte veľa takýchto úsmevných chvíľ. Nielen v zlom počasí si pri nich vystačí iba s knihou.

2. miesto - Ľubomíra Filipová, 8. A , ZŠ, Zemanská 2, 053 42 Krompachy
Jacqueline Wilsonová: To najhoršie na mojej sestre
     Literárny text ôsmačky Ľubomíry sa začína ako trochu všeobecné zamyslenie sa nad úlohou humoru v živote človeka. Milé čaro „nechceného“ sa ukazuje už pri spojení dvoch úvodných viet, ak teda za vetu považujme aj samotný titul. Skúste si totiž spojiť významy „to najhoršie na mojej sestre“ a „od malička veľmi obľubujem humor“. Čo Vám pri tejto kombinácii napadne? Bude to veselé, alebo čakáte katastrofu? Obsah ďalších viet sa samozrejme prikláňa k prvej z možností, no mladá autorka nás občas necháva na pochybách. Má na to ale právo, ako vlastne každý prozaik. Neprezrádza všetko na začiatku, niečo si necháva až na záver, napríklad aj zistenie, že to najhoršie na hrdinkinej sestre sa razom mení na niečo príjemné a predovšetkým zábavné. Literatúra predsa nemusí byť iba o poučení, veď ak to stíha, nemala by zabúdať ani na zábavu. Ľubomíra z Krompách to od nej celkom určite očakáva.
 
3. miesto - Sofia Nina Fedorišinová,7. B, ZŠ Teodora Jozefa Moussona 4, 071 01 Michalovce
Astrid Lindgrenová: Už zasa Emil z Lönnebergy
     Nikdy nie je tak neskoro, aby sme sa nemohli vrátiť v čase a spomínať na knižky, ktoré sme čítali ako malé deti. Siedmačka Sofia už malým dieťaťom dávno nie je, no podľa „pravidla“ z našej prvej vety sa nehanbí priznať, čo ju rozosmialo, keď drala lavice prvého stupňa základnej školy. Zdá sa, že už vtedy mala „fajnový“ čitateľský vkus. Priznanie sa k dlhotrvajúcemu priateľstvu s Emilom z Lönnebergy to naplno potvrdzuje. Komu z nás by sa jeho láskavé „vystrájanie“ nepáčilo a navyše, koľké detské dobrodružstvá sa začali a možno ešte len začnú práve pri čítaní príbehov, v ktorých bol hlavným hrdinom kamarát Emil. Výpočet podobných priznaní by bol určite dlhý, no nevieme, či by boli všetky aj zaujímavo napísané. Krátka spomienka talentovanej Sofie ale literárne zaujímavá je. Nerozpráva o svete ružových volánikov, je skôr chlapčensky ostrieľaná. Mladá spisovateľka k záveru predsa len pridáva aj trochu poučenia. Inak je to celé malou oslavou detského a najmä . úsmevného „lapajstva“, ktoré jej uviazlo v pamäti.
 
3. miesto - Petra Farbiaková, ZŠ Jozefa Horáka, ulica P. Dobšinského 17, 969 22 Banská Štiavnica
John Green: Na vine sú hviezdy
     Výber tejto prózy a jeho spojenie s témou „kniha, ktorá ma rozosmiala“ by mohol väčšinu čitateľov príspevku, ktorý nám poslala Petra z Banskej Štiavnice prekvapiť. Skúsená porota však musí byť pripravená na všetko, aj na to, že sa témou knižného „rozosmievania sa“ stane príbeh preplnený smrteľnou chorobou. Keď sa nad tým zamyslíme, mladá autorka má vlastne pravdu, keď si vyberá hrdinov, ku ktorým bol život málo spravodlivý a vyhradil im iba chvíľu. Práve smiech cez slzy môže byť ten najúprimnejší a fandenie postávam bojujúcim o  život o to silnejšie. Presne také sú aj čitateľské zážitky mladej Petry. Ako nádejná spisovateľka ukazuje vlastnú citlivosť, no zároveň aj chuť pozrieť sa na vážne problémy menej tragicky. Jej príspevku preto celkom určite veríme, možno aj preto, že nám niekde v pozadí vyvoláva nesmelý úsmev. Presne taký, o aký sa pokúša hrdinka z knižky.
 
     Porotcovia mimoriadne vysoko ohodnotili súťažný príspevok Filipa Rosu zo Základnej školy Radovana Kaufmana z Partizánskeho, ktorý ukazuje, ako šikovne sa dá využiť akákoľvek vypísaná téma akejkoľvek čitateľskej súťaže na svete. Stačí iba pohnúť rozumom, alebo ešte lepšie, zapnúť každý jeden gombík našej fantázie. Výsledkom spojenia Filipovej fantázie a skutočného zážitku je vtipné rozprávanie o knihe, ktorá čitateľa pobavila. Najzábavnejšie je ale to, že on sám humornú knižku vlastne nečítal. Keďže však zadanie čitateľskej súťaže explicitne hovorí, že súťažiaci musia napísať o knihe, ktorú prečítali, príspevok sme nemohli zaradiť do hodnotenia. Napriek tomu však porotcovia oceňujú, že Filip, aj keď trochu zvláštny čitateľ, je vlastne šikovným pisateľom.
 
Na záver chceme pogratulovať všetkým výhercom, ako aj tým, ktorí sa do súťaže aktívne zapojili.