» Aktuality » Chlapci, ktorí dobyli Ameriku

Chlapci, ktorí dobyli Ameriku

21.05.2015
Chlapci, ktorí dobyli Ameriku
     Choroby obličiek, zastavenie starnutia či extra silný rumanček – to všetko boli témy projektov, s ktorými mladí Slováci dobyli Ameriku.  
     Martin Holický, Lukáš Janošík a Erik Schmotzer sa dnes zastavili na ministerstve, aby si prebrali gratulácie od ministra. Obsadili totiž popredné miesta medzinárodnej vedeckej súťaže Intel ISEF v Pittsburghu, na ktorej sa zúčastnilo 1 700 žiakov zo 75 krajín.
     O účasť na nej každoročne bojujú slovenskí stredoškoláci počas Festivalu vedy a techniky, ktorý organizuje nezisková organizácia Asociácia pre mládež, vedu a techniku.
     „Sú to stredoškoláci, mladí chlapci, ale ich vedecká kariéra je už rozbehnutá naplno a predpovedám im veľkú budúcnosť,“ neskrýval hrdosť minister Juraj Draxler.
     Ambiciózni mladíci s úsmevom priznali, že aj napriek tomu, že väčšinu času trávia štúdiom a prácou na projektoch, venujú sa aj bežným koníčkom. Ministrovi dokonca odporučili obľúbené televízne seriály.
     Martin Holický pracuje na projekte, ktorý zjednoduší život pacientom s chorobou obličiek včasnou diagnostikou. Prístroj veľkosti zápalkovej škatuľky sa snáď stane v skorej dobe realitou, na jeho dokončení plánuje študent pracovať aj po skončení súťaže.
     Lukáš Jánošík sa venoval skúmaniu a pozorovaniu kvasinky Yarrowia lipolytica - výsledkom možno raz bude zastavenie starnutia, po ktorom od nepamäti pátra takmer celý svet.
     Erik Schmotzer prihliadal na fakt, že Slovensko patrí medzi popredných výrobcov a exportérov byliniek a za predmet svojho výskumu si vybral Rumanček kamilkový. Pátral po rôznych vonkajších vplyvoch, ktoré pôsobia na kvalitu a množstvo silice v rastline, čím môže prísť k zvýšeniu kvality, ale aj množstva získaného éterického oleja.
     Z USA sa s ocenením vrátil aj Daniel Zvara, ktorý vyhral tretie miesto s projektom počítačového videnia. Ten sa však osobného stretnutia s ministrom nemohol zúčastniť kvôli práve prebiehajúcej maturite.