» Aktuality » „Môjho syna volá okuliarnik“, píše matka školáka ombudsmanovi

„Môjho syna volá okuliarnik“, píše matka školáka ombudsmanovi

16.02.2016
„Môjho syna volá okuliarnik“, píše matka školáka ombudsmanovi
     Od začiatku decembra dostal Martin Maták, riaditeľ Odboru ochrany práv v regionálnom školstve, približne 60 podaní z celého Slovenska. Väčšina z nich prišla z východu – z Košíc a z Prešova, ale viac ich bolo aj z Trenčína. Týkali sa najmä bossingu, šikany a mobbingu a hoci sťažovatelia žiadali o zachovanie svojej anonymity, predsa len sa aj podpísali.
     „Píšu mi najmä ženy, učiteľky, ktoré majú nejaký problém s prístupom riaditeľa školy. Najviac podnetov zatiaľ evidujem zo základných škôl, zo stredných ich je minimum“, prezrádza človek, ktorého volajú jednoducho „školský ombudsman“.
     Podľa jeho slov sa zamestnanci v školstve sťažujú na všeličo – od psychického týrania, cez tlaky na zmenu známky, až po manipulácie s úväzkami. Matákovi však už písali napríklad aj školské ekonómky, školník a dokonca aj tri mamičky. „Jedna z nich, pani zo Zvolena, opísala prípad svojho syna. Vraj ho triedna učiteľka pred celou triedou volá okuliarnik, čo je pre dieťa veľmi ponižujúce a nevhodne oslovuje aj iných žiakov. Navyše nerieši efektívne šikanu medzi deťmi.“
     Asi najextrémnejší nahlásený prípad je fyzické napadnutie, kedy riaditeľka zbila učiteľku pred celým kolektívom a následne ju zatvorila do miestnosti. Podľa „ombudsmana“ je najväčší problém to, že ľudia sa boja prehovoriť a často píšu, až keď je neskoro. „Ozvú sa po rokoch, je to akoby ich spoveď z toho, čo zažili. Na tej škole už pritom ani nepracujú, lebo to nevydržali. Vtedy je mi veľmi ľúto, ale už nemôžem nijak pomôcť.“ Preto vyzýva na okamžité konanie – kým sú svedkovia a vec nie je premlčaná.
     A ako sa jednotlivé podania riešia? Najskôr sa konzultuje v rámci sekcií ministerstva, následne s právnikmi a keď je jasný postup, ako sa dá pomôcť, Martin Maták kontaktuje samotnú školu, prípadne lokálne odbory či inšpekciu. „Najdôležitejšie a zároveň najťažšie je získať objektívny pohľad. Preto sa snažím komunikovať priebežne a vždy si vypočuť viaceré strany,“ uzatvára Maták.